„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Angelo Badalamenti

Angelo Badalamenti

“Am auzit in anii ’80, prin 1985 cred, un cantec – “Song to the Siren” – pe care mi l-am dorit cu disperare ca ilustratie sonora in filmul “Blue Velvet”. Dar drepturile de autor cerute erau exagerate sau asa (cumva) li s-a parut producatorilor filmului, care nu au fost de acord cu suma pretinsa de catre detinatorii copyright-ului creatiei lui Tim Buckley. Acela a fost momentul in care l-am intalnit pe Angelo Badalamenti. Si insasi Muzica. Pentru ca Angelo m-a condus pana in centrul acestei lumi numite Muzica.” Asa povesteste regizorul David Lynch amintirea inceputului colaborarii sale legendare cu muzicianul Angelo Badalamenti, cel care fusese initial doar profesor de canto (timp de cateva ore) pentru actrita principala a filmului mentionat, Isabella Rossellini. “The Mysteries of Love” este cantecul compus de Badalamenti pentru “Blue Velvet” (1986), iar David Lynch spune ca este naucitor (in continuare) faptul ca acest muzician a putut sa creeze o tema aproape perfect suprapusa peste un strat de asteptari si inchipuri si stari inefabile…

Angelo Badalamenti spune, la randul sau, referitor la momentul zero al povestii acestei magistrale colaborari artistice: “Imi amintesc ca a trebuit sa compun ceva care sa se plieze pe o anumita stare, cautata de David Lynch, regizorul fimului. L-am rugat atunci pe David sa imi scrie versurile cantecului, din moment ce el stia exact ce vrea.” Atunci David Lynch i-a scris lui Badalamenti: imi doresc ceva “angelic, cosmic, de o frumusete ravasitoare!” Compozitorul a scris “The Mysteries of Love”, cu o muzica ce l-a trimis pe Lynch “direct pe Luna!”Apoi regizorul i-a cerut sa scrie intreaga coloana sonora a acestui film (de ascultat CD-ul “Mysteries of Love”, inregistrare a orchestrei Film Symphony of Prague, dirijata chiar de Badalamenti)!

De atunci incepand (in “Blue Velvet” il putem vedea pe Angelo cantand la pian, acompaniind-o pe Isabela Rossellini), Badalamenti a devenit principalul (pentru o vreme, exclusivul) creator al soundtrack-urilor filmelor enigmaticului, uneori turbulentului, transgresivului regizor David Lynch!

“Twin Peaks” este probabil cel mai cunoscut titlu al filmografiei lui Lynch, datorita largii expuneri mediatice (25 de tari) de care a beneficiat prin formatul sau de film-serial de televiziune. Serialul a fost difuzat de ABC Network, incepand cu 8 aprilie 1990 si a devenit in scurta vreme nu doar un film-cult al unei generatii, ci si un fenomen cultural imposibil de ignorat de catre istoricii si criticii de arta (Badalamenti a primit pentru aceasta coloana sonora un Premiu Grammy in ’90). Urmeaza “Wild at Heart”, filmul care a castigat Palme d’Or la Cannes, in 1990, insa un esec monstruos de audienta. Pentru ca atunci publicului ii lipsea o veriga perceptiva: intre “Twin Peaks” si “Wild at Heart” Badalamenti si Lynch au lucrat pentru filmul “Industrial Symphony no. 1: The Dream of the Broken Hearted”!

Alte filme celebre ale celor doi sunt “The Straight Story” si “Mulholland Drive”, insa colaborarea lor include numeroase si consistente alte proiecte de film si televiziune: “Lost Highway”, “On the Air”, “Hotel Room”, “Naked in New York”, “The City of Lost Children”, “A Very Long Engagement”, “The Wicker Man”, “Secretary”.

Prodigiosul compozitor Badalamenti a creat si muzica filmelor altor regizori si a scris foarte multe piese instrumentale pentru concerte si evenimente speciale. In 2005 este “Compozitorul Anului” in SUA, in 2008 primeste premiul “Lifetime Achievement Award”, iar in 2011 distinctia “Premiul Henry Mancini”, din partea Societatii compozitorilor, creatorilor si editorilor americani.

Federico Fellini – Nino Rota, Eisenstein – Prokofiev, Krzysztof Kieslowski – Zbigniew Preisner, Francois Truffaut – Georges Delerue, Sergio Leone – Ennio Morricone, Michelangelo Antonioni – Giovanni Fusco, Akira Kurosawa – Fumio Hayasaka, Pedro Almodovar – Alberto Iglesias reprezinta alte repere absolute in colaborarea dintre regizori si compozitorii muzicii de film.

“Warning”: Badalamenti pare sa fi descoperit trasee ale Sunetului chiar in inima, poate foarte aproape de nodul atrio-ventricular. Piesele sale sunt de ascultat “cu centura de siguranta pusa”. Pentru ca “Angelo does what he calls ‘suspensions’. He has this gift of pulling on the heartstrings. It’s a deep and powerful beauty. It takes over.” (David Lynch, interviu in “Los Angeles Times”) Potrivit “Variety.com” la sfarsitul lui 2016 sau anul viitor vom putea vedea promisa continuare (revelatoare sau nu, dupa 25 de ani) a filmului “Twin Peaks”.

Isabella Rossellini si Angelo Badalamenti in filmul Blue Velvet

Isabella Rossellini si Angelo Badalamenti in filmul Blue Velvet

https://www.youtube.com/watch?v=omCyEEFQf80

(portretul lui Angelo Badalamenti este preluat de pe site-ul www.davidlynch.de)


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close