„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Kobayashi Hideo

Kobayashi Hideo

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PUF, 2000), Jean-Jacques Origas il considera un critic literar de elita pe Kobayashi Hideo (1902-1983), un reprezentant exceptional al epocii Showa, iar despre eseul sau “Mozart” (1946) Origas spune ca acesta esentializeaza intreaga estetica a lui Kobayashi. In aceasta lucrare, Hideo Kobayashi face referiri la treisprezece compozitii mozartiene, eseul fiind apreciat imediat drept scrierea unui geniu si exercitand peste timp o influenta enorma in mediile artistice elitiste, influenta vizibila insa si in reverberatiile iconice mozartiene (uneori tangentand kitsch-ul) din cultura de masa japoneza.

Aceasta “piesa”, acest fragment din eseu, are numeroase citari in studiile despre Mozart: “La tristesse (kanashisa) de Mozart est d’une beaute trop fabuleuse pour etre consolee par les pleurs. Elle est triste comme l’azur du ciel et les senteurs de la mer, comme le mot kanashi dont les poetes du *Manyo surent jadis l’emploi. /…/Je ne sais comment me rappeler ce qui s’est passe il y a une vingtaine d’annees, mais une nuit d’hiver, …, lorque je trainais dans la rue Dotonbori, retentit soudain dans ma tete le theme bien connu de la symphonie en sol mineur. Je ne me souviens plus de ce a quoi je pensais alors. C’est dans la tete tranquille du ‘moi’ qui marchais dans la foule que la symphonie resonna clairement comment une execution reelle. Je fus surpris comme si j’avais subi une operation au cerveau…. Je me precipitai dans un grand magasin, ecoutai un disque, mais l’emotion ne revint plus. …”

(“Tristetea lui Mozart este de-o frumusete atat de fabuloasa, incat nu-i de stins cu lacrimi. E o frumusete trista ca albastrul cerului, ca parfumurile marii, ca acel sentiment kanashi prezent in poemele Manyo./…/(pentru a incepe sa scriu despre Mozart) Nu stiu exact cum sa evoc o intamplare petrecuta in urma cu douazeci de ani…dar, intr-o noapte de iarna , in timp ce abia imi taraiam pasii pe strada Dotonbori, a inceput sa-mi rasune in cap faimoasa tema a simfoniei mozartiene in sol minor. Nu imi amintesc care erau gandurile mele de-atunci, dar in linistea dinauntrul meu , a ‘eului’ care se plimba tacut prin multime, simfonia se auzea ca si cand ar fi fost interpretata in realitate. Era ca si cum mi s-ar fi facut o operatie pe creier. M-am grabit sa ajung intr-un mare magazin, am luat un disc sa-l ascult, insa emotia nu a mai revenit…”) (Hideo Kobayashi, “Motsaruto”, 1946)

*Many.yoshu – antologie de poezie japoneza datand din secolul 8)

Wolfgang Amadeus Mozart a scris in 1787 cvintetul pentru doua viori, doua viole si un violoncel (astazi K. 516). Cvintetele mozartiene se mai numesc “cvintete pentru viola”, pentru nu fi confundate cu “cvintetele pentru violoncel”, ale lui Boccherini sau Schubert.

Cvintetul in Sol minor K. 516, cu intriganta intrerupere din Menuet (II):

 

Data actualizarii: 29/12/2016