„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Primul afis Carmen - Opera Comique Paris, 1875

Primul afis Carmen – Opera Comique Paris, 1875

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre un fenomen abominabil la inceput de secol nouasprezece: raspandirea unui stil muzical (si a dansului subsecvent) mult prea lasciv, concupiscent si libertin – contradanza (contradanza criolla, habanera). Derivata din contredanse-ul/contra dance-ul  adus in America de emigrantii spanioli, englezi si francezi, habanera se bazeaza in Cuba pe un pattern arhaic african, cu un ritm combinat de tresillo si backbeat.

Contradanza s-a extins in toata America latina: Mexic, Venezuela, Peru, Ecuador…

Din habanera – dansul Havanei sau dansul din Havana – s-au dezvoltat apoi mambo-ul si cha cha cha-ul. Chiar daca la inceput nu purta acest nume, “habanera” asa a devenit cunoscuta in lumea intreaga, acest cuvant impunandu-se apoi si in Cuba si prevaland in raport cu termenul “contradanza”.

Potrivit muzicologului Peter Manuel, originea habanerei nu poate fi stabilita cu exactitate, Natalio Galan (Cuba) etichetand acest gen ca “anglofrancohispanoafro-cubano”! Pe de alta parte, in cartea “La Musica en Cuba”, romancierul Alejo Carpentier sustine ca habanera ar proveni din dansurile aduse de imigrantii francezi in timpul Revolutiei din Haiti (1791-1803) si ca ar fi prima forma de contradans cubanez (sau creol).

Spre sfarsitul secolului al nouasprezecelea, habanera se intoarce asemeni unui (re)flux de maree in Europa, marinarii spanioli readucand contradansul, impregnat de misterul Havanei, pe tarmurile Europei.

Compozitori importanti ii acorda multa atentie: Maurice Ravel scrie o habanera pentru “Rapsodia sa spaniola” (piesa pentru pian, 1895), Camille Saint-Saens scrie “Havaneza” pentru vioara si orchestra, Emmanuel Chabrier compune “Habanera pentru orchestra”…Anibal Troilo inregistreaza „La Trampera”, utilizand habanera pe care a ascultat-o in opera “Carmen” de G. Bizet!

Georges Bizet (1838-1875) a inclus o habanera in actul intai al spectacolului “Carmen” (1875), considerand initial ca “prelucreaza” o piesa folclorica spaniola, apoi notificand creditul pentru “El Arreglito”, un cantec cu ritm de habanera scris de un compozitor basc, Sebastian Iradier (Yradier). Asadar una dintre cele mai celebre arii – “Habanera” din “Carmen” – este in esenta scrisa de Iradier, fara a ramane nimic dintr-o controversa in acest sens.

Aria poarta titlul “L’amour est un oiseau rebel” si introduce (scena 5, actul I) personajul principal, Carmen (rol de mezzosoprana).

Soprana Angela Gheorghiu, intr-o inregistrare din 2005:

Libretul original (inspirat din nuvela lui Prosper Merimee) a fost scris de Henri Meilhac si Ludovic Halevy. Numele acestora este obligatoriu de mentionat in acest context, pentru ca au reusit performanta notabila de a surprinde in versuri esente de habanera autentica:

„Quand je vous aimerai?
Ma foi, je ne sais pas,
Peut-être jamais, peut-être demain.
Mais pas aujourd’hui, c’est certain!

Si tu ne m’aimes pas,
Si tu ne m’aimes pas, je t’aime; (Prends garde à toi!)
Mais si je t’aime, si je t’aime;
Prends garde à toi! (Prends garde à toi!)”

Data actualizarii: 20/08/2016