„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez Jankelevitch (foto) in “Preludiile” compuse  de Claude Debussy.  Profesor la Catedra de Filosofia Moralei – Sorbona (Paris I) – 1951 – 1978, Vladimir Jankelevitch si-a dedicat o buna parte din cariera domeniului muzicologiei. Din prodigioasa-i bibliografie se desprind cateva foarte interesante eseuri muzicale: “Gabriel Faure, ses melodies, son esthetique” (1938), “Ravel” (1939), “Debussy et le mystere de l’instant” (1950), “La Musique et l’Ineffable” (1961)…

Alfred Sisley - Zapada in Louveciennes, 1878 - Muzeul Orsay Paris

Alfred Sisley – Zapada in Louveciennes, 1878 – Muzeul Orsay Paris

“Des pas sur la neige” este a sasea piesa din “Preludii –pentru pian” – Caietul  intai, compus de Claude Debussy (1909/10).  Compozitorul a datat piesa 27 decembrie 1909 (a doua zi dupa scrierea “Les collines d’Anacapri”) si a interpretat-o in premiera la Salle Erard –Paris, in 1910. Rafinamentul jocului de pedale este doar una dintre inovatiile timbrale aduse de Claude Debussy. Cele doua caiete continand “Preludii” amintesc, ca intr-o vizita secreta in galeriile unui muzeu intim, de muzica lui Chopin si chiar de cea a lui J. S. Bach.

Caietul I: Dansatoarele din Delphi, Panze, Vantul in campie, Sunetele si miresmele plutesc in aerul serii, Colinele din Anacapri, Pasi pe zapada, Ce a vazut vantul de apus, Fata cu parul balai, Serenada intrerupta, Catedrala scufundata, Dansul lui Puck, Menestreli.

Caietul II:  Neguri, Frunze vestede, Poarta vinului, Zanele sunt minunate dansatoare, Balarii, Generalul Lavine – excentric, Terasa audientelor clarului de luna, Ondine, Omagiu lui Samuel Pickwick Esq., Canope (urne funerare antice), Terte alternante, Focuri de artificii.

Studiul “Preludiilor” lui Debussy descopera chei importante, facand posibila accesarea nivelurilor de libertate si poezie (“climatul de suspans”…) atinse in mod programatic de acest muzician.

“On me qualifie de révolutionnaire, mais je n’ai rien inventé. J’ai tout au plus présenté des choses anciennes d’une nouvelle manière. Il n’y a rien de nouveau en art. Mes enchaînements musicaux, dont on parle si diversement, ne sont pas des inventions. Je les ai déjà tous entendus. Pas dans les églises. En moi-même. La musique est partout. Elle n’est pas enfermée dans des livres.”/  (Sunt etichetat drept revolutionar, cu toate ca nu am inventat nimic. Poate doar am prezentat lucruri vechi intr-un mod nou. In arta nu este nimic nou. Legaturile sonore din muzica mea, despre care se vorbeste atat de divers, nu sunt inovatii. Le-am auzit ca atare pe toate. Nu in biserici. Ci in mine insumi. Muzica este peste tot. Nu este inchisa in carti.) (Claude Debussy, “Monsieur Croche et autres écrits”, Paris, Ed. Gallimard, 1987)

Debussy a scris eseuri de critica muzicala, semnandu-le “Monsieur Croche”. Exigenta cercetarilor sale isi gaseste expresia in tonuri ironice de referinta in muzicologie. De citit, de asemenea: V. Jankelevitch, “Ironia”.

(la pian: Francois Chaplin)

 

Data actualizarii: 15/11/2016