„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Serghei RahmaninovMuzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj muzical pur. “Vocaliza” (din 1915) este o romanta nerostita, una dintre cele mai frumoase din lume. Cu foarte multe transcrieri pentru numeroase instrumente (poate cele mai multe – in secolul sau de viata), compozitia ofera interpretilor permisiunea/invitatia de a-si exprima desavarsit calitatile expresive, in special pe cele timbrale. Atingand cele mai profunde niveluri ale elegiei , romanta clasica rusa – reprezentata exceptional de Serghei Rahmaninov – se inrudeste – in mod paradoxal sau nu! – cu liedul german.

“Vocaliza” este ultimul cantec din “Caietul de romante pentru voce si pian” (Op. 34). Celelalte lucrari au fost compuse in 1912, pe textele unor autori rusi si dedicate unor personalitati precum soprana Felia Litvin, tenorul Leonid Sobinov, actrita Vera Komissarzhevskaya, compozitorul Ceaikovski. “Vocaliza” a fost scrisa (-cu acompaniament de pian-) pentru soprana Antonina Nezhdanova, care a inregistrat un succes fabulous in seara premierei sale, in Moscova – 1916 (intr-o versiune de al carei aranjament s-a ocupat compozitorul insusi; dirijor a fost S. Koussevitzky). Nikolai Struve, un indragostit de muzica simfonica l-a rugat pe Rahmaninov sa propuna si o versiune pentru orchestra.  Intr-o scrisoare trimisa lui Morris Altschuler (fondator si dirijor al Russian Symphony Orchestra Society din New York), S. Rahmaninov spune ca “Vocaliza” ar putea fi cel mai bine interpretata “in the style of a Bach aria!!!”

*

“Intermezzo”: “Atunci am vazut Pendulul. Sfera, miscandu-se la extremitatea unui fir lung fixat de bolta corului, isi descria oscilatiile ample intr-o izocrona maiestate. Eu stiam – dar oricine ar fi putut sa-si dea seama de asta in vraja acelei molcome respirari – ca perioada era reglata de raportul dintre radacina patrata a lungimii firului si acel numar π, care, irational pentru mintile sublunare, prin divina intelepciune leaga obligatoriu circumferinta de diametrul tuturor cercurilor cu putinta – astfel ca timpul plutirii acestei sfere de la un pol la celalalt era efectul unei misterioase conspiratii intre cele mai intemporale dintre masuri, unitatea punctului de suspensie, dualitatea unei dimensiuni abstracte, natura ternara a lui π, tetragonul secret al radacinii, perfectiunea cercului.” (pagina 1 din romanul “Pendulul lui Foucault”, de Umberto Eco, trad. Stefania si Marin Mincu) In prima intalnire cu studentii sai, un anumit profesor de arte vizuale le aducea acest fragment literar, cerandu-le sa-l deseneze.

*
Genul muzical al “vocalizei” s-a nascut in secolul al optsprezelea, atunci cand solistii au inceput sa-si incalzeasca vocile in exercitii cu vocale, fara cuvinte. “Sonatina pentru voce si pian” (Louis Spohr), “Vocaliza – studiu” (Faure), “Vocaliza – studiu in forma de habanera” (Ravel) sunt alte cateva “Vocalize” celebre.

“Vocaliza” lui Rahmaninov este perfect infuzata cu melosul rusesc, a carui melancolie se insenineaza odata cu fiecare respiratie. Cu un ambitus foarte extins in acut, cantecul este destul de dificil pentru vocea unei soprane.

Saxofonistul Tommy Smith& BBC Scottish Symphony Orchestra, dirijata de Stephen Bell, 2012, la BBC Proms in Scotia:

Data actualizarii: 16/09/2016