„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Turandot in 1926

Turandot in 1926

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cunoscut fiind desigur cel scris de Puccini (iar contemporanii sai au mai compus altele cinci!). Povestea lui Turandot i-a fascinat pe europeni secole de-a randul, neepuizandu-si nici astazi puterea de seductie. Turandot (Turan-doxt, Turandoct, Tourandocte, Turandokht) este un nume persian, insemnand “fiica Turanului” (=Asia Centrala). Istoria sa a fost prinsa in colectia “Povestilor persane” (“1000 si una de zile”), o replica la cele “O mie si una de nopti” ale Seherezadei. Orientalistul francez Francois Petit de la Croix publica traducerea acestora in 1710-1712, iar povestea lui Turandot i-o atribuie naratorului popular (Dervish) Moqlas, de la care ar fi auzit-o in Isfahan sub titlul “Povestea printului Calaf si a printesei din China”. Prima versiune scenica a povestii a fost tratata in cheie parodica, Alain Rene Le Sage scriind in 1729 o piesa satirica (o forma de opera comica), in colaborare cu Jacques Philippe d’Orneval.

Dramaturgul venetian Carlo Gozzi se ocupa in 1762 de productia unei reprezentatii ‘Turandot”, descrisa drept o “Fabula teatrala tragicomica, de inspiratie chineza, in 5 acte”. Este evident ca in acea epoca un ocean de ceata plutea intre Europa si China. Astfel ca imaginatia scriitorilor occidentali furniza proiectii semantice tot din rezervorul imaginarului european. Friedrich von Schiller a oferit piesa de teatru “Turandot, Prinzessin von China” actorilor de la Hoftheater – Weimer (1801-1802), scrisa in stilul tragediilor grecesti antice. Aceasta drama a sta la baza libretelor alese de Puccini (“Turandot”) si Strauss (“Die Frau ohne Schatten”). Carl Maria von Weber descopera in “Dictionarul muzical” al lui Rousseau o melodie asiatica, pe care o prelucreaza pentru “Uvertura chineza”, inspirata de piesa lui Schiller. (In 1943 Paul Hindemith compune “Turandot, Scherzo”, partea a doua a “Metamorfozelor simfonice pe teme din Carl Maria von Weber”). … Sunt doar cateva mentionari ale primelor spectacole dedicate legendarei Turandot. Compozitorul Ferruccio Busoni propune o suita pentru orchestra “Turandot”, pe care Max Reinhardt o pune “in scena” in 1911, la Berlin (“Turandot, Printesa Chinei – o “chinezarie” in trei acte”).

“Turandot”-ul pe care il stim aproape toti este cel al lui Giacomo Puccini, un spectacol cu premiera in aprilie 1926 (Teatro alla Scala, Milano; dirijor: A. Toscanini) si cu un final euforic scris de Franco Alfano, cel care a completat in note personale compozitia ramasa neincheiata de Puccini. Libretistii Giuseppe Adami si Renato Simoni s-au bazat pe versiunea schilleriana a textului original al lui Carlo Gozzi (retroversiunea in italiana fiind realizata de Andrea Maffei).

In 2001 Luciano Berio propune un final alternativ al spectacolului “Turandot” (cu o orchestrare mai discreta), iar in 2007 compozitorul chinez Hao Weiya adauga profunzimile glorioase, dar suave ale “Cantecului florii de iasomie” partiturii lui Puccini, pe care Alfano, cu a sa “Nessun dorma”, a deturnat-o triumfal spre perceptia  de tip “western” a happy-end-urilor obligatorii, chiar daca superficiale.

De la “Ma il mio misterio e chiuso in me; il nome mio nessun sapra”, “le stelle che tremano d’amore e di speranza” –  pana la statutul de piesa pop a ariei “Vincero” (Luciano Pavarotti – pe genericul BBC al Campionatului Mondial de fotbal din Italia 1990) … Turandot, povestea unei inimi ferecate (pentru totdeauna?) in gheata.

* De cautat si: Nizami Ganjavi (1141-1209, Persia) – “Povestea unei printese rusoaice intr-o marti in Pavilionul Rosu al lui Marte”; Bertolt Brecht (1898-1956, Germania) – “Turandot sau Congresul inalbitorilor”.

Data actualizarii: 10/10/2016