„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Alma Mahler - Journal intime Editions Payot & RivagesFiica pictorului vienez Emil Jakob Schindler si a cantaretei Anna von Bergen, Alma avea doar saptesprezece ani in momentul cuceririi primului ei trofeu, dintr-o mare si pretioasa colectie de barbati ilustri, care nu au rezistat farmecelor sale. Pictorul Gustav Klimt, principalul reprezentant al Jugendstil-ului austriac, ii scrie tatalui vitreg al Almei, Carl Moll, pictor in al carui salon Alma il intalnise pe Klimt: „sunt anumite momente (in prezenta Almei), cand creierul meu nu mai poate functiona corect!” Iubirea celor doi a durat doar pret de un sarut, pentru ca Almei ii este interzisa aceasta relatie. Dar a fost indeajuns pentru un debut fulminant de femme fatale, intr-o Viena ultra-hedonista a inceputului de secol douazeci, in plina miscare artistica Secession!

Urmatoarea victima a ametitoarei Alma Schindler este nimeni altul decat profesorul sau de muzica, Alexander von Zemlinsky, pe care l-a torturat emotional vreme de doi ani: „Vreau sa ingenunchez in fata ta, sa-ti imbratisez rochia si sa te idolatrizez!”… asta isi dorea Zemlinsky… nici mai mult, nici mai putin!

Totusi, in 1902 Alma Schindler se hotaraste, la insistentele mamei ei, sa il ia de sot pe Gustav Mahler, pe atunci reputatul director al Operei din Viena si un excelent dirijor. Alma devine, timp de aproape un deceniu, muza lui Gustav Mahler!

Aceste trei nume (Klimt, Zemlinsky si Mahler) apar proeminente in jurnalul iubirilor ei din anii cand era o proaspata stea, cu o prezenta seducatoare in cercurile elitei vieneze. („Jurnal intim. Suite 1898-1902”)

Dintre compozitiile mahleriene care impresioneaza puternic astazi, o mare parte au fost scrise in timpul mariajului compozitorului cu Alma, intr-un montagne russe emotional provocat si mentinut de o sotie adulterina. Cu toate ca la inceputul casatoriei Gustav Mahler ii interzice Almei sa mai compuna muzica (ea insasi scrisese in adolescenta cateva lieduri, inspirata de poemele lui Heine si ale lui Rilke), pentru a-si recuceri sotia ii incurajeaza acum puseurile creatoare, inregistrand la Universal Edition cateva dintre cantecele Almei. Dar Alma Margaretha Maria Schindler Mahler, in plin context favorizant al narcisismului sau innascut, se gasea deja fara posibilitate de intoarcere pe turnanta unei biografii de exceptie, atat prin influenta personala (ca „muza” moderna) pe care o exercita asupra unor personalitati masculine ale epocii (nu putine la numar!), cat si prin marcajul special al unui egotism impins dincolo de granita patologicului. Spre sfarsitul vietii sale, Alma Mahler face public jurnalul sau intim, in fapt o autobiografie fictiva, incarcata intr-un mod derutant, mistificator, cu o stridenta impostura biografica.

Lecturile comparate ale corespondentei din volumele „Lettres a Alma” (de Gustav Mahler !?), „Gustav Mahler – Memoires et correspondance” (de Alma Mahler Werfel) si ale analizelor biografului lui Mahler, Henri-Louis de La Grange, ne conduc spre perspectiva debusolanta a falsificarii intentionate a documentelor compozitorului Gustav Mahler de catre vaduva sa. Astazi este cunoscuta sub sintagma „Problema Alma” aceasta incercare a Almei Mahler Werfel de a mistifica biografia unei importante personalitati culturale, precum Gustav Mahler. Timp de cateva decenii, Alma Mahler a reprezentat una dintre cele mai influente voci, care relatau despre Gustav Mahler, in anumite medii ea avand cea mai mare autoritate in privinta biografiei compozitorului. Daca propria sa autobiografie fictiva a devenit sursa de inspiratie pentru carti, filme, tablouri, piese muzicale ale contemporanilor sai si ale intregului secol al douazecilea, fascinat in (prea) mare masura de supradozele de narcisism ale unor celebritati, problema denaturarii (rau-)intentionate a biografiei sotului sau (inclusiv a intamplarilor legate de creatiile sale – de exemplu, Simfonia a sasea mahleriana) nu este in mica masura grava! Generatii intregi au citit o colectie epistolara falsificata fara scrupule de catre Alma, devenita deja un nume pentru o categorie de filtre analitice in cercetarea stiintifica actuala.


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close