„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

1810: Ludwig van Beethoven isi traieste din plin timpul gloriei personale! Si Elise – un personaj cu o identitate misterioasa, devenit celebru indeosebi dupa 1865, anul publicarii postume a “Bagatelei pentru pian in La minor” (WoO 59 – en. Work without Opus; germ. Werk ohne opuszahl; nr. 59 i-a fost atribuit de Georg Kinsky, in anul 1955). Lucrarea a primit titlul Fur Elise” datorita unei notite (o dedicatie autografa: „Fur Elise am 27 April zur Erinnerung con L. v. Bthvn”/ Pentru Elise, la 27 aprilie, ca amintire de la L. v. Bthvn), pe care ucenicul lui Beethoven, Ludwig Nohl pare sa o fi intrezarit pe unul dintre manuscrisele compozitorului.

Cine sa fie sau sa fi fost Elise? Unii cercetatori spun ca numele Elise desemna in epoca o iubita-muza (atunci e oare Bettina Brentano von Arnim, pe care Beethoven o cheama, intr-o scrisoare, “iubirea mea eterna”?). Titlul piesei ar putea fi tradus asadar: “Pentru dragostea mea”.

Alti istorici (de pilda, Max Unger) sustin ca lucrarea se numeste, de fapt, “Fur Therese”, caci manuscrisul a fost gasit in proprietatea Theresei von Brunswick (de care este probabil ca Beethoven sa fi fost indragostit candva!)

Totusi, ar putea fi vorba si despre Therese Malfatti von Rohrenbach zu Dezza, careia Beethoven i-a fost, pentru o vreme, profesor de muzica.

In anul 2009, muzicologul Klaus Martin Kopitz (un reputat cercetator al lui Beethoven) anunta o alta candidata la titlul „Fur Elise”: aceasta ar fi Elisabeth Rockel, o vestita cantareata de opera din Viena (sora lui Joseph August Rockel, nimeni altul decat interpretul lui Florestan, din “Fidelio”, intr-un spectacol dirijat de insusi L. van Beethoven, care ii era, de altfel, un foarte bun prieten!)

Scrisa sub forma unui rondo, “Fur Elise” a primit titlul de “bagatela” (piesa muzicala scurta, pe o tema usoara sau de mica valoare), nefiind considerata o lucrare importanta. Ludwig van Beethoven a publicat trei seturi de bagatele in timpul vietii (in Opusurile 33, 119 si 126), insa “Fur Elise” nu a fost inclusa in niciunul dintre acestea.

“Fur Elise” – o melodie mai celebra chiar decat motivul din introducerea “Simfoniei a cincea” ori corul care jubileaza la finalul “Simfoniei a noua”, (ele) insesi fragmentele cele mai cunoscute din muzica beethoveniana. O bagatela ascultata cu aceeasi sete de frumusete precum “Sonata lunii”… O poveste stranie sau nu… O piesa muzicala ale carei prime acorduri la pian par facile, pentru ca apoi, odata cu dezvoltarea si reluarea temei, interpretarea sa aiba nevoie de mult studiu si de un bun control emotional.

“Bagatele fara tonalitate”, lucrari prin care Franz Liszt devine un initiator al tonalitatii; lucrari semnate de Antonin Dvorak pentru doua viori, viloncel si harmonium; 14 bagatele scrise de Bela Bartok; 6 bagatele pentru cvartet de coarde, compuse de Anton Werbern; Gerald Finzi si ale sale 5 bagatele pentru clarinet si pian – sunt lucrari ale genului care merita ascultate, si ele, alaturi de acordurile in La minor din “Fur Elise”!

Pianul compozitorului

Pianul compozitorului

In imagine: gravura – pianul din biroul compozitorului (multe alte fotografii de context, pe www.all-about-beethoven.com)


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close