„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Stravinsky desenat de Pablo Picasso

Stravinsky desenat de Pablo Picasso

Apetitul pentru muzica al baietelului Igor Stravinsky a fost greu de stavilit de catre parintii sai, ei insisi muzicieni: tatal, polonezul Fiodor Stravinsky fiindun apreciat solist al Operei din Sankt Petersburg, iar mama sa, Anna Kolodosky, o gratioasa pianista. Nascut intr-un mic orasel de vacanta, pe malurile tacute ale unui golf finlandez, Igor Fiodorovici Stravinsky s-a bucurat de o copilarie petrecuta in preajma pianului familiei sale, compunand la doar opt ani primele sale improvizatii muzicale. Parintii sai au hotarat insa ca Igor sa urmeze Dreptul, la Universitatea din Sankt Petersburg. In primii ani de studentie il cunoaste pe Vladimir Rimski-Korsakov, fiul lui Nikolai Andreievici Rimski-Korsakov.

In timpul unei vacante la Bad Wildungen (1902) este prezentat celui care avea sa ii devina Maestru:compozitorul Rimski-Korsakov, caruia ii arata cateva dintre scrierile pe care le “mazgalise” in adolescenta. Profesorul ii recomanda sa inceteze imediat studiile juridice si sa se dedice total muzicii. Timp de sase ani studiaza tehnici de orchestratie cu celebrul compozitor rus, care ii devine un “al doilea” tata. In “Simfonia in Mi bemol major” (1907) se simt influente puternice ale maestrului sau. Lucreaza apoi la fantezia orchestrala “Focuri de artificii”, pe care o pregateste pentru evenimentul nuntii fiicei lui Rimski-Korsakov.

6 februarie 1909 este o seara de referinta in biografia lui Stravinsky: un spectator foarte atent, Serghei Diaghilev – nimeni altul decat fondatorul “Ballets Russes” din Paris – este atins de muzica “Focurilor de artificii” si a “Scherzo-ului fantastic” si ii cere lui Igor Stravinsky sa orchestreze, pentru ansamblul sau, doua compozitii scrise de Chopin. Urmeaza, cum era de asteptat, o colaborare substantiala: lui Stravinsky i se solicita creatii speciale pentru baletul parizian. Impreuna cu coregraful Michel Fokine ofera spectacolul “Pasarea de Foc” (1910), a carui muzica inovatoare entuziasmeaza si stupefiaza publicul, in egala masura. Povestea lui “Petruska” a fost spusa in muzica de balet in aceeasi perioada creativa “rusa” (1902-1914) – va urma etapa elvetiana, pana in 1920, cea franceza: 1920-1939 si ultima – perioada americana: pana in 1971.

In cartea sa autobiografica “Chroniques de ma vie” (publicata in 1936), Igor Stravinsky vorbeste despre un mare regret, acela al pierderii (probabil in timpul Revolutiei bolsevice) unui manuscris de extrema importanta sentimentala, partitura piesei simfonice “Pogrebal’naya Pesnya” (The Funeral Song, Op. 5), un concert simfonic scris la aflarea tristei vesti a mortii maestrului sau, Rimski-Korsakov. Compozitia a fost interpretata o singura data, in 17 ianuarie 1909, in Auditoriul Conservatorului din Sankt Petersburg, sub bagheta lui Felix Blumenfeld!

Nikolai Rimski-Korsakov si Igor Stravinsky

Nikolai Rimski-Korsakov si Igor Stravinsky

Timp de aproape un veac de singuratate, simfonia a ramas (catalogata ca) “nepublicata, pierduta”.

Natalia Braginskaya, decanul Academiei de Muzica din Sankt Petersburg si Irina Sidorenko, curatorul bibliotecii aceleiasi institutii au regasit, dupa lungi ani de cautari, bucati din transcrierea orchestrala a compozitiei, pe baza carora este posibila reconstituirea integrala a partiturii originale a “uneia dintre cele mai importante” scrieri stravinskiene, potrivit descrierii facute de compozitorul insusi in urma cu mult timp. In memoria lui Rimski-Korsakov, “Concertul simfonic rusesc” de Igor Stravinsky, mai mult decat o noua si uimitoare pictura a recunostintei dintr-o expozitie ruseasca… o particica din sufletul unui urias muzician!