„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

In jurul anului 1850, Heinrich Band, un muzician si negutator de instrumente muzicale, vindea in Europa un model de acordeon purtand marca “bandonion”, dupa numele sau. In acea epoca erau en vogue in Franta si in Italia flasnetele cunoscute ca fisarmonicas, iar in Regatul britanic, din aceasta familie de instrumente “populare”, era preferata concertina, un soi de acordeon de dimensiuni mai mici.

Ernest Louis Arnold (ELA) si fiul sau Alfred Arnold (AA) aveau sa se ocupe de fabricarea bandoneoanelor, care la sfarsitul secolului al nouasprezecelea au ajuns pe continentul sud-american, in Argentina, un spatiu unde acest instrument intra cu adevarat in legenda care fascineaza de atunci din ce in ce mai intens.

Bandoneonul calatoreste din Germania si Italia in Argentina, ca insotitor de suflet al emigrantilor europeni, incepand cu anul 1880. Nu mai putin de 60.000 de bandoneoane au ajuns in Argentina, in perioada 1911-1943! Sunt anii in care Tangoul incepe sa faca istorie! Inca de la sfarsitul secolului al nouasprezecelea, orchestrele de tango erau raspandite in America de Sud, insa abia odata cu intalnirea bandoneonului aceasta muzica pare sa isi fi validat identitatea. Asa incat astazi se vorbeste pretutindeni despre bandoneon ca despre un instrument muzical nascut in Argentina, desi el provine din Europa. Mai mult, ritmurile bandoneonului sunt asociate cu predilectie senzualitatii (datorita tangoului) , in vreme ce bandonionul german a fost conceput ca o mica orga portabila, pentru concerte de muzica sacra (iata cum suna un fragment dintr-un concert scris de Handel, interpretat la bandoneon de catre Hector Ulises Passarella!)

Cu toate ca destul de multa lume il confunda in continuare cu acordeonul (care este destinat unor tonalitati vesele, diametral opuse), bandoneonul este inseparabil astazi de orice milonga. Insa nu doar asa-numitii tangueros recunosc si iubesc sonoritatile bandoneonului. Gratie unor compozitori si interpreti precum Astor Piazzolla, Leopoldo Federico, Anibal Troilo (11 iunie, ziua sa de nastere a devenit Ziua nationala a Bandoneonului, in Argentina!), Eduardo Arolas (“Tigrul Bandoneonului”), Carlos Gardel, Osvaldo Piro, Roberto Alvarez … bandoneonul, singur sau in orchestre, isi dezvaluie intr-un mod fascinant generozitatea!

Pentru “bandoneonistas”, acest instrument este de o complexitate teribila. Intr-o interviu tv (Astor Piazzolla la Zero Hour), creatorul “noului tango” (tango nuevo), bandoneonistul par excellence Piazzolla spune ca “trebuie sa fii putin nebun pentru a putea canta la bandoneon!” Sunt implicate patru tehnici de interpretare diferite, rezultate din combinatia: (claviatura) mana dreapta + mana stanga + inchidere + deschidere (a burdufului) (bandoneonul este un ‘acordeon’ cu butoane pentru ambele maini!)

Avand o forta dramatica greu egalabila si un melos inca insuficient explorat si valorizat, bandoneonul a devenit un subiect central de studiu in institutii care ii sunt dedicate, precum (il) Centro del bandoneon din Roma! In astfel de locuri, instrumentistii – fascinati de paradoxala familiaritate a acestei stranii orgi moderne – studiaza cu predilectie arta virtuozilor bandoneonisti Alejandro Barletta si (a ucenicului sau) Rene Marino Rivero! Tehnica interpretativa barlettiana i-a determinat pe mari muzicieni precum Hindemith, Casals ori Segovia sa asculte cu foarte mult interes sonoritatile structurat-arhitecturale ale bandoneonului ca instrument al muzicii de camera!


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close