„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Bach, Mozart, Debussy, Ravel, Bordeaux. Si un pianococktail dintr-un roman de Boris Vian

– Iei un aperitiv? intreba Colin. Pianococteilul meu e gata, ai putea sa-l incerci.
– Merge? Intreba Chick.
– Perfect. Mi-a dat de furca pana l-am pus la punct, dar rezultatul imi intrece toate asteptarile. Am obtinut, pornind de la Black and Tan Fantasy, un amestec de-a dreptul uluitor.
– Pe ce principiu? Intreba Chick.
– Fiecarei note, spuse Colin, fac sa-i corespunda un alcool, un lichior sau o aroma. (…) Cantitatile sunt direct proportionale cu durata: treizecidoimea e egala cu a saisprezecea parte dintr-o unitate, patrimea cu o unitate, nota intreaga cu patru unitati. Cand canti o arie lenta, intra in actiune un sistem de vane, asa incat sa sporeasca nu doza – ceea ce ar da un cocteil prea abundent – , ci concentratia alcoolica. Si, in raport cu durata ariei, poti sa variezi dupa plac valoarea unitatii si s-o reduci bunaoara la o sutime, spre a putea obtine o bautura sensibila la toate armoniile…

(Boris Vian, “L’ecume des jours”/Spuma zilelor)

Sinestezia defineste, in pictura expresionista, incercarea de transpunere vizuala a unei senzatii auditive. In literatura (in special in simbolism), corespondenta limbajelor senzoriale ar echivala cu sinestezia: perceptiile provenite printr-un simt (sau printr-o cale senzoriala distincta) sunt transpuse metaforic in limbajul/la nivelul unui analizator senzorial diferit (exemplu: un sunet este receptat in culori).

In studiul “Looking for crossmodal correspondences between classical music and fine wine”, condus de profesorul Charles Spence, au fost organizate mai multe experimente prin care s-a dorit relevarea unor pattern-uri in asocierea “muzica clasica – vinuri”. Concluziile au confirmat in scoruri impresionante premisele. Prima ipoteza intarita de aceasta cercetare:  oamenii asociaza in moduri similare (“pattern-uri consensuale”) gustul soiurilor de vin cu cel al unor sonoritati din fragmente muzicale clasice. Secundar s-a desprins ideea (dezvoltata si de alti autori) ca “muzica clasica face vinul sa para mai bun!”; ascultand Bach, Mozart ori Ceaikovski, experienta unui pahar de vin se modifica, bautura nu doar intensificandu-si anumiti parametri in timpul degustarilor, ci – sub influenta proceselor sinestezice – oferind senzatii gustative superioare.

London Symphony Orchestra (LSO) a realizat o selectie de  piese clasice pentru concertul desfasurat in 24 octombrie 2013, la St. Luke (fragmentele au fost ascultate pe un dispozitiv cu redare hi-fi de catre participantii la degustarea vinurilor selectionate): fragmente din concerte de Mozart, Ceaikovski, Ravel, Debussy, Bach.

Vinurile “analizate” ca grad de potrivire cu muzica aleasa au provenit din Franta: Domaine Didier Dagueneau, Domaine Ponsot, Chateau Margot, Chateau Climens Sauternes. Detaliile evaluarilor privind congruentele muzica – vin sunt disponibile aici: https://www.researchgate.net/publication/270439147_Looking_for_crossmodal_correspondences_between_classical_music_fine_wine

In ultimii ani, tema influentei sunetului asupra gustului a fost aprofundata in multe alte studii in care muzica ambientala (in cadrul unui eveniment, intr-un boutique sau intr-un supermarket, restaurant etc) modifica experienta testarii sau degustarii! Un exemplu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4554938/

Pianocktail - Boris Vian

Pianocktail – Boris Vian


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close