“Adagio in sol minor – dupa Albinoni”, de Remo Giazotto: o reconstituire neo-baroca a unei sonate pierdute
Probabil una dintre cele mai ascultate compozitii muzicale ale ultimului secol, primind numeroase interpretari simfonice, adaptari la diverse stiluri (incluzand versiunile “Severed Garden”/”Feast of Friends” by The Doors ori “Cold is Being” by Renaissance, pe cele ale cantaretelor Lara Fabian si Sarah Brightman), o aparitie tulburatoare atat in concerte, cat si pe soundtrack-urile unor productii cinematografice (in cel putin 25 de filme, din perioada 1962-2014, ilustratia muzicala include acest fragment!), “Adagio in G minor” (Adagio in sol minore per archi e organo di Remo Giazotto su due spunti tematici e su un basso numerato di Tomaso Albinoni ) are o istorie frapanta!
Muzicologul italian Remo Giazotto, unul dintre biografii importanti ai lui Albinoni, a scris aceasta piesa, bazandu-se pe ramasitele unui manuscris descoperit intr-o biblioteca publica din landul Saxonia, la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial. Tomaso Giovanni Albinoni nu era un nume cunoscut publicului larg, pe atunci. Doar in cercuri restranse de muzicologi era studiat acest compozitor baroc! Insa cea mai mare parte a inscrisurilor lui Albinoni era adapostita nu in Italia, ci in Germania, in perioada interbelica, atunci cand tanarul absolvent al Conservatorului din Milano, Remo Giazotto se decide sa aduca in atentia publica splendida mostenire muzicala a acestui compozitor, incercand sa alcatuiasca un catalog complet al operei autorului venetian.
Dar ce anume a gasit Remo Giazotto in fragmentul documentului original, “supravietuitor” al bombardamentului din 1945 asupra orasului Dresda? Tot ceea ce se stie acum este ca ar fi fost vorba despre “o bucatica” desprinsa dintr-o sonata da chiesa sau dintr-un concert, avand notate primele sase masuri si linia de (basso) continuo (creatie inscrisa in opus 4 Tomaso Albinoni). Reintors in Italia, Giazotto scrie “Adagio in sol minore su un basso di Albinoni” si inregistreaza partitura la Casa Ricordi, in 1958. Un deceniu mai tarziu, succesul compozitiei este fulminant! Totusi, incepand din acel moment, timp de un sfert de secol, deja celebrul fragment muzical ii este atribuit lui Tomaso Albinoni, un compozitor care abia astfel a cucerit interesul unui public larg. Pentru Remo Giazotto acest lucru a insemnat, de fapt, succesul proiectului sau, scopul lui fiind acela de a populariza numele magnificului Albinoni!
Remo Giazotto (1910-1998) este un muzicolog si compozitor italian; a studiat pian si compozitie la Milano, dar si filosofie si literatura la Universitatea din Genova; a fost editor la “Rivista musicale italiana” (1932-1949), profesor de Istoria muzicii la Universitatea din Florenta, director de programe la RAI (Radio Audizione Italiane); ariile sale de expertiza in istoria muzicii cuprind barocul italian (Tomaso Albinoni, Antonio Vivaldi, Alessandro Stradella), printre lucrarile sale de estetica numarandu-se: Tomaso Albinoni, ‘musico violino dilettante veneto’ (1671–1750) (Milano, 1945), La musica a Genova nella vita pubblica e privata dal XIII al XVIII secolo (Genova, 1952), Poesia melodrammatica e pensiero critico nel Settecento (Milano, 1952), Vita di Alessandro Stradella (Milano, 1962), Vivaldi (Milano, 1965).
Compozitii originale, semnate de R. Giazotto au aparut in diferite editii: “Raccolta di 6 canzoni napoletane da camera su testi di Salvatore di Giacomo” (1955); “Au Tombeau de Ravel per pianoforte” (1957); “Varie liriche da camera”; “Svago musicale; 16 pezzi per giovani pianisti (1962); “Juvenilia nullius momenti; raccolta di pezzi scritti in gioventù”.