In „Capitala Europeana a Tineretului” din anul 2015, „Societatea Romana Mozart”, in parteneriat cu „Filarmonica «Transilvania»” si cu „Academia de Muzica «Gheorghe Dima»”, au organizat cea de-a douazeci si cincea editie a festivalului, care poarta numele ilustrului Wunderkind, primit in panteonul marilor compozitori, W.A. Mozart. In data de 8 decembrie, in „Sala de Concerte” a „Academiei «Gheorghe Dima», oaspetele de onoare a acestei editii, Robert Levin, pianist, compozitor si muzicolog american celebru, a sustinut un concert, alaturi de pianista, de renume mondial, Ya Fei Chuang. In program, a fost interpretata in prima auditie lucrarea Traume (2012), dedicata de Hans Peter Turk invitatului festivalului, precum si Sonata pentru pian la patru maini in Sol Major KV 357 (497a) de W.A. Mozart, Sonata in si minor S. 178 de Fr. Liszt si Sonata pentru doua piane in Re Major KV 448, de W.A. Mozart.
In interpretarea lui Robert Levin, lucrarea Traume de Hans Peter Turk avand o structura ciclica, a imprimat ascultatorului senzatia de cadere si recadere in vis, realizand o calatorie onirica angajata intr-o „eterna reintoarcere” in taramul somnului. Interpretul a redat cu personalitate si proeminenta artistica atmosfera de vis, prin saisprezecimi realizate precis, clar, chiar metronomic, cufundandu-se intr‑o lume sonora, de un calm odihnitor. Elementul constrastant linistii imprimate la inceputul partii mediane, a pregatit atmosfera pentru duo-ul interpretat la patru maini, impreuna cu pianista Ya Fei Chuang. Lucrarea ar putea fi caracterizata de citatul lui Hans-Peter Rinke: Traume sind Schaume, „visele sunt umbre”.
Insotit de pianista Ya Fei Chuang, Robert Levin a redat intr-o maniera briliantina acel indragit „sirag de margele” din Sonata pentru pian la patru maini in Sol Major KV 357 (497a) caracteristic stilului mozartian. Cei doi interpreti s-au completat foarte bine in exprimarea discursului muzical: momentele solistice sustinute de acompaniamentul partenerului si preluarea in imitatie a unor pasaje din partea a II-a au fost redate cu precizia matematicianului sunetelor, dar si cu delicatetea feminina. In motivele imitative din partea a II-a, transpareau replicile in oglinda ale unor copii, care isi ascund intelepciunea in jocul degetelor. Precizia ritmica, omogenitatea, modul in care a fost condus discursul muzical prin continuitatea frazelor, au realizat o asemenea unitate sonora, incat traiai impresia ca exista un singur artist. Interpretarea a transmis un inalt profesionalism, dar si un caracter ludic plin de eleganta si rafinament.
Din acel pianissimo, cu care a debutat Sonata in si minor S. 178 de Franz Liszt s‑a dezvoltat un bogat apanaj dinamic si agogic, sustinut cu personalitate si traire afectiva. In anumite momente solista Ya Fei Chuang, a redat un spectru interpretativ variat, caracterizat de frumos, sublim, delicat, gratios, nostalgic, melancolic, meditativ, pe alocuri chiar malefic, proemient. S-a remarcat naturaletea cu care artista transmite publicului stari sufletesti dintre cele mai diverse, insusindu-si variate roluri in cadrul aceleiasi lucrari: de narator, erou victorios, personaj tragic sau alter ego creator al unui discurs care se faurea intr-o conceptie interpretativa, purtand amprenta ineditului. Chiar in tinda iernii romanesti, modul in care Ya Fei Chuang a redat mesajul artistic, a avut efectul unei adieri calde de primavara, purtand mireasma unei gradini pline cu cele mai alese flori… muzicale.
Discursul bine inchegat, ca un monolit sonor, din Sonata pentru doua piane in Re Major KV 448 de W.A. Mozart purta amprenta celor doua personalitati artistice care se completau si se evidentiau prin originalitate in conceptia interpretativa. De pilda, Robert Levin a redat mesajul artistic intr-o maniera guvernata de logica frazarii, cu acel stil stralucitor care sugereaza ludicul mozartian, in timp ce Ya Fei Chuang a sustinut interpretarea printr-o gingasie contrabalansata de fermitate.
La final, sub imperiul aplauzelor publicului, cucerit inca de la interpretarea primei lucrari, artstii au oferit un bis care a constituit o CODA dolce et leggerissimo a intregului concert prin intermediul careia a fost incheiata atmosfera unei seri reusite din cadrul festivalului, pregatind totodata, viitoarea aparitie a lui Robert Levin in ipostaza de profesor, la cursurile de maiestrie. Publicul, reprezentat de profesorii straini, studentii si cadrele didactice ale Academiei, a conferit evenimentului artistic un plus de valoare, exprimat in special prin interesul viu, respectul si admiratia de care a dat dovada.