Articole

Ord. dupa
(Catalin Constantin)

Sub bagheta lui Tiberiu Soare si in regia lui Alexander Radulescu, pro...

(Catalin Constantin)

Am asistat la avanpremiera operei Don Giovanni in vechea cladire a ONB...

(Catalin Constantin)

Sunt multe voci care spun ca, invers proportional cu digitalizarea, ve...

(Catalin Constantin)

Cu totii suntem familiari cu drogurile, fie ca nu le spunem asa (vin, ...

(Catalin Constantin)

Originea cuvantului simfonie vine din grecescul symphonos (armonios). ...

(Catalin Constantin)

Adesea numit "Ultimul romantic", Serghei Rachmaninov le-a facut pe toa...

(Catalin Constantin)

Cultura populara abunda de mituri despre marele Mozart, poate cel mai ...

(Catalin Constantin)

Seara de 27 Martie, Gala Laureatilor Concursului National Mihail Jora ...

(Catalin Constantin)

M-am abtinut prea mult sa scriu despre Bach astfel ca, iata-ma, cedand...

(Catalin Constantin)

Libertatea nu este ceva ce iti poate oferi Statul sau orice alta insti...

1 comentarii
(Articole)

In 12 ianuarie am fost la Sala Radio sa ii ascult pe Razvan Stoica si ...

(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Catalin Constantin)

in Re major Am avut placerea sa asist recent la Oratoriul Messiah d...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Catalin Constantin)

...sau cum sa fim mai buni Am fost placut surprins sa aflu recent d...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Catalin Constantin)

Si vis amari, ama!  (Seneca) Aprinzi TV-ul, lumea pare in deriva -...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

Afiseaza
comentarii

Concertmaestrul Kashimoto

Concertmaestrul Kashimoto

Cu ceva timp in urma am publicat un articolconcertmaestri vs concertmaistri” (o nota, de fapt, pentru ca nu era un articol propriu-zis), in care spuneam ca nu exista acest cuvant („concertmaestru”, intr-un singur cuvant, legat, cu sensul pe care-l folosim cu totii) in limba romana oficiala (DOOM), si ca termenul corect e „concertmaistru„. Dupa cum stiam dinainte ca se va intampla, articolul-nota a starnit imediat reactii dure, unele suparate de-a binelea, si o veche prietena chiar a pus definitiv capat relatiei cu mine din acea zi. Si poate ca si altii or fi facut asta deja, insa nu m-au anuntat inca, sau ma lasa pe mine sa deduc…

M-am dus la Academia Romana, ei sunt autoritatea in domeniul limbii si sefii vocabularului, singurii in drept sa hotarasca daca si cand un cuvant este „legal” sau nu in Limba Romana – la Institutul de Lingvistica al Academiei Romane „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, mai precis. I-am rugat sa-mi spuna daca si in ce conditii ar fi de acord sa „legalizeze” cuvantul „concertmaestru„, eventual pastrandu-l si pe celalalt, pe „concertmaistru„, asa cum am vazut ca e tendinta (trendul 🙂 ), sa fie din ce in ce mai ingaduitori si uneori chiar sa accepte doua forme pentru acelasi cuvant.

Am profitat de ocazie ca sa le mai transmit niste petitii din partea catorva reprezentanti ai comunitatii muzicale, si anume sa-i lase sa spuna „clarineti” si „conrabasi” („fagoti” e deja legalizat, impreuna cu „fagoturi„), formele feminine de plural, „clarinete” si, respectiv, „contrabasuri„, fiind pe negustul lor. De asemenea, i-am rugat sa-i puna in drepturi si pe contratenori, ei neexistand in limba romana cu acest nume pana acum.

Iata raspunsul Academiei, din care fiecare trage concluziile care il avantajeaza cel mai mult. E cu diacritice, asa ca pe unele calculatoare sau tablete s-ar putea sa nu se vada asa cum trebuie, insa mai jos am pus scrisoarea si ca poza.

***

Stimate domnule George Butunoiu,

In legătură cu adresa Dv., vă comunicăm că vom ţine cont de propunerile trimise referitoare la unii termeni muzicali.

Pentru moment, nu vă putem oferi un punct de vedere oficial în legătură cu solicitarea Dv. deoarece acesta trebuie să fie cuprins în lucrările editale de Institutul de Lingvistică şi apărute sub egida Academiei Române.

Dar atâta timp cât majoritatea specialiştilor din domeniul muzical, după cum ne informaţi, folosesc formele pe care le susţineţi, ele vor trebui să fie utilizate cât mai mult pentru a reuşi să se impună în uz. Numai astfel, viitoarele ediţii ale DEX-ului şi ale DOOM-ului vor putea să le înregistreze ca reprezentând norma.

Cât priveşte termenul concertmaistru, el este menţionat în DEX şi în forma concert maeştrii sub cuvântu-titlu maestru, în sintagma concert maestru sau (înv.) maestru de concert.

Instrumentele muzicale sunt în română, mai ales, de genul neutru sau feminin, deci clarineti şi contrabaşi par să sfideze norma actuală. Plurarul contrabaşi pentru contrabas, ca instrument, se confundă cu pluralul contrabaşi, de la contrabas cu sensul „instrumentist”, ceea ce creează o situaţie ambiguă.

Contratenor va fi introdus în noua ediţie a DEX-ului, lista de cuvinte a acestui dicţionar trebuind să fie actualizată.

***

Si va multumim dinainte pentru participarea la micul nostru sondaj…

Ce cuvant folositi acum, in mod curent?

View Results

Loading ... Loading ...

Stiati ca forma "Concertmaestru" nu exista in dictionarul oficial al limbii romane?

Loading ... Loading ...

Doriti ca Academia sa "legalizeze" cat mai multe dintre formele folosite in limbajul curent sau in jargonul muzicienilor?

View Results

Loading ... Loading ...

Academia Romana despre concertmaistri si concertmaestri


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close