Cu ceva timp in urma am publicat un articol „concertmaestri vs concertmaistri” (o nota, de fapt, pentru ca nu era un articol propriu-zis), in care spuneam ca nu exista acest cuvant („concertmaestru”, intr-un singur cuvant, legat, cu sensul pe care-l folosim cu totii) in limba romana oficiala (DOOM), si ca termenul corect e „concertmaistru„. Dupa cum stiam dinainte ca se va intampla, articolul-nota a starnit imediat reactii dure, unele suparate de-a binelea, si o veche prietena chiar a pus definitiv capat relatiei cu mine din acea zi. Si poate ca si altii or fi facut asta deja, insa nu m-au anuntat inca, sau ma lasa pe mine sa deduc…
M-am dus la Academia Romana, ei sunt autoritatea in domeniul limbii si sefii vocabularului, singurii in drept sa hotarasca daca si cand un cuvant este „legal” sau nu in Limba Romana – la Institutul de Lingvistica al Academiei Romane „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, mai precis. I-am rugat sa-mi spuna daca si in ce conditii ar fi de acord sa „legalizeze” cuvantul „concertmaestru„, eventual pastrandu-l si pe celalalt, pe „concertmaistru„, asa cum am vazut ca e tendinta (trendul 🙂 ), sa fie din ce in ce mai ingaduitori si uneori chiar sa accepte doua forme pentru acelasi cuvant.
Am profitat de ocazie ca sa le mai transmit niste petitii din partea catorva reprezentanti ai comunitatii muzicale, si anume sa-i lase sa spuna „clarineti” si „conrabasi” („fagoti” e deja legalizat, impreuna cu „fagoturi„), formele feminine de plural, „clarinete” si, respectiv, „contrabasuri„, fiind pe negustul lor. De asemenea, i-am rugat sa-i puna in drepturi si pe contratenori, ei neexistand in limba romana cu acest nume pana acum.
Iata raspunsul Academiei, din care fiecare trage concluziile care il avantajeaza cel mai mult. E cu diacritice, asa ca pe unele calculatoare sau tablete s-ar putea sa nu se vada asa cum trebuie, insa mai jos am pus scrisoarea si ca poza.
***
Stimate domnule George Butunoiu,
In legătură cu adresa Dv., vă comunicăm că vom ţine cont de propunerile trimise referitoare la unii termeni muzicali.
Pentru moment, nu vă putem oferi un punct de vedere oficial în legătură cu solicitarea Dv. deoarece acesta trebuie să fie cuprins în lucrările editale de Institutul de Lingvistică şi apărute sub egida Academiei Române.
Dar atâta timp cât majoritatea specialiştilor din domeniul muzical, după cum ne informaţi, folosesc formele pe care le susţineţi, ele vor trebui să fie utilizate cât mai mult pentru a reuşi să se impună în uz. Numai astfel, viitoarele ediţii ale DEX-ului şi ale DOOM-ului vor putea să le înregistreze ca reprezentând norma.
Cât priveşte termenul concertmaistru, el este menţionat în DEX şi în forma concert maeştrii sub cuvântu-titlu maestru, în sintagma concert maestru sau (înv.) maestru de concert.
Instrumentele muzicale sunt în română, mai ales, de genul neutru sau feminin, deci clarineti şi contrabaşi par să sfideze norma actuală. Plurarul contrabaşi pentru contrabas, ca instrument, se confundă cu pluralul contrabaşi, de la contrabas cu sensul „instrumentist”, ceea ce creează o situaţie ambiguă.
Contratenor va fi introdus în noua ediţie a DEX-ului, lista de cuvinte a acestui dicţionar trebuind să fie actualizată.
***
Si va multumim dinainte pentru participarea la micul nostru sondaj…