Studiaza Teologia din perspectiva dezvoltarii sale istorice, marcand evenimentele decisive ale Bisericii in istorie....

Ord. dupa

Parintele Alexandru Moraru s-a nascut la 16 august 1948, in satul Poia...

Constantin Patuleanu s-a nascut la data de 4 martie 1962 in localitate...

Daniel Benga este un cunoscut preot ortodox, profesor universitar, pro...

Daniel Buda este preot ortodox, dar si cadru didactic universitar la F...

Emanoil Babus este un bine-cunoscut preot ortodox, dar si profesor uni...

Emilian Popescu s-a nascut la 20 februarie 1929 in localitatea Oriesti...

Gheorghe Anghelescu este un renumit teolog, cadru didactic universitar...

Preot, istoric, teolog, publicist si profesor universitar roman, Gheor...

Ioan Caraza este un cleric ortodox si profesor universitar la Facultat...

Ioan Vasile Leb s-a nascut la data de 30 ianuarie 1953 in localitatea ...

Ion Vicovan s-a nascut in localitatea Capu Campului din judetul Suceav...

Mihail Sasaujan (Mihail-Simion Sasaujan) s-a nascut la data de 9 mai 1...

Mircea Pacurariu s-a nascut la 30 iulie 1932 in localitatea Rusi din j...

Nicolae Chifar s-a nascut in localitatea Bran din judetul Brasov la 4 ...

Nicu Dumitrascu este un profesor de Teologie, cadru didactic al Facult...

Paul Brusanowski (Paul Lucian Brusanowski) este un cunoscut profesor d...

Nascut la 18 octombrie 1945, in Dumbravita, jud.  Brasov, Parintele ...

Afiseaza

Nicolae Chifar s-a nascut in localitatea Bran din judetul Brasov la 4 septembrie 1956 si este un cunoscut preot ortodox si profesor de teologie, specializat in Istoria bisericeasca.

Parintele Nicolae Chifar a studiat la Liceul Pedagogic din Brasov intre anii 1971-1976, pentru ca intre 1977-1981 sa devina licentiat in Teologie al Institutului Teologic Universitar din Sibiu. Ulterior, intre 1983-1988, Parintele Chifar a studiat la Universitatea din Nurenberg (Germania), pentru ca in anul 1989 sa devina doctor al Universitatii Friederich-Alexander Erlangen/Nurenberg.

De asemenea, Parintele Nicolae Chifar a fost intre 1981-1983 paroh la Parohia Sfanta Treime Zizin (Brasov), pentru ca intre 1989-1991 sa fie paroh la Parohia Sfintii Arhangheli (Brasov).

Carierea didactica a inceput-o in anul 1991 cand a devenit lector in cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Iasi, post pe care l-a ocupat pana in 1999. Intre 1999-2002 a fost conferentiar universitar, pentru ca din anul 2002 pana in prezent sa fie profesor universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Sibiu, iar din anul 2003 sa devina si indrumator de doctorat.

Pentru meritele sale, Parintele Nicolae Chifar a devenit membru in Comisia mixta de dialog teologic dintre Biserica Ortodoxa Romana si Evanghelische Kirchen Deutschland (Biserica Evanghelica din Germania).

Dintre studiile si cercetarile sale amintim selectiv:

  • Sangele martirilor, samanta crestinismului, in „Analele Stiintifice ale Universitatii «Al. I. Cuza»” Iasi, Teologie, tom. II, 1993-1994, p. 63-74;
  • Sfantul Grigorie de Nyssa (335-394) – teologul contemplativ din Capadocia, in „Analele Stiintifice ale Universitatii «Al. I. Cuza»” Iasi, Teologie, tom. III, 1993-1994, p. 109-124;
  • Taina nuntii dupa invatatura Sfintilor Parinti, in vol. „Familia crestina azi”, Iasi, 1995, p. 99-112;
  • Icoana – teologie in culori si expresie a realitatii intruparii lui Hristos, in TV, an. V, 1995, nr. 10-12, p. 105-125;
  • Filip Melanchton (1497-1560) – teoreticianul ideologiei luterane, in Ibidem, tom. IV, 1997-1998, p. 119-128; Ortodoxia in confruntare cu arianismul. Episcopatul apusean in apararea crezului niceean, in Ibidem, tom. IV, 1997-1998, p. 187-202;
  • Mitropolitul Andrei Saguna – omul, ierarhul, carturarul, in TV, an. VII, 1997, nr. 7-12, p. 102-112; Clement Alexandrinul, fondatorul teologiei stiintifice crestine, in AB, an. X, 1999, nr. 10-12, p. 6-14 si „Cronica Episcopiei Husilor”, nr. 3, 1997, p. 209-220;
  • Sfantul Ambrozie al Milanului – aparator al Ortodoxiei niceene in Imperiul Roman de Apus, in TV, an. VII, 1997, nr. 7-12, p. 67-78;Teologia icoanelor in literatura patristica anterioara declansarii iconoclasmului bizantin, in „Stiinta, tehnica si arta conservarii si restaurarii patrimoniului cultural”, vol. III, Ed. Universitatii „Al. I. Cuza”, Iasi, 1999, p. 231-256;
  • Relatiile politico-religioase dintre Roma si Constantinopol la inceputul secolului al VIII-lea, in „Revista Teologica”, nr. 4, 1999, p. 88-99;
  • Puterea imperiala bizantina si cultul icoanelor in secolele VIII-IX, in „Analele Stiintifice ale Universitatii «Al. I. Cuza»” Iasi, Teologie, tom. V, 1999-2000, p. 131-142;
  • Cultura romaneasca in Basarabia sub ocupatie tarista, in Ibidem, tom. V, 1999-2000, p. 143-158;
  • Sinodul al VII-lea ecumenic – moment marcant al incheierii disputelor hristologice, in AB, an. XI, 2000, nr. 7-9, p. 12-22;
  • Poate fi considerat Sfantul Epifanie al Salaminei un promotor al iconoclasmului?, in TV, an. X, 2000, nr. 1-6, p. 144-158;
  • Iconologia Sfantului Ioan Damaschinul in contextul disputelor iconoclaste din secolul al VIII-lea, in TV, an. X, 2000, nr. 1-6, p. 113-126;
  • Rasaritul si Apusul crestin in apararea dogmei Sfintei Treimi in secolul al IV-lea, in vol. „Dialog Teologic”, an. III, 2000, nr. 5, p. 89-106;
  • Basarabia – pamant romanesc, in vol. „Priveghind si lucrand pentru mantuire”, Iasi, 2000, p. 226-241;
  • Contextul politico-religios sud-european in perioada recunoasterii Mitropoliei Moldovei, in TV, an. XI, 2001, nr. 1-7, p. 135-150;
  • Personalitati politice si bisericesti implicate in rezolvarea conflictului privind recunoasterea lui Iosif, primul mitropolit al Moldovei, in TV, an. XI, 2001, nr. 8-12, p. 9-20;
  • Sinodalitatea, mijloc de combatere a fenomenului sectar, in „Analele Stiintifice ale Universitatii «Al. I. Cuza»” Iasi, Teologie, tom. VI, 2001, p. 47-59;
  • Mitropolitul si Sinodul Bisericii romanesti din Transilvania in contextul evenimentelor privind unirea cu Biserica Romei (1698-1701), in „Annales Universitatis Apulensis Series Historica”, vol. 6, Alba Iulia, 2002, p. 95-104;
  • Patriarhul Ieremia al II-lea si intarirea unitatii Ortodoxiei ecumenice la sfarsitul secolului al XVI-lea, in vol. „In memoria lui Alexandru Elian”, Ed. Arhiepiscopiei Timisoarei, 2008, p. 267-283;
  • Componenta reformatoare a pastoririi patriarhului Nikon al Moscovei, in vol. „Teologie ortodoxa in destin romanesc. Omagiu Parintelui Profesor Ilie Moldovan la 80 de ani”, Sibiu, 2008, p. 343-362;
  • Contributia Sfantului Vasile cel Mare la combaterea pnevmatomahismului eunomian, in vol. „Sfantul Vasile cel Mare. Inchinare la 1630 de ani”, Studia Basiliana III, Bucuresti, 2009, p. 251-263;
  • Instructiunile teologice scrise, pe care le-a primit Atanasie in Viena sub juramant, si competentele „teologului”, in vol. „Unirea romanilor din Transilvania cu Biserica Romei” (Die Union der Rumänen Siebenbürgens mit der Kirche von Rom), editor J. Marte, Bucuresti, 2010, p. 290-302;
  • Taina Intruparii Cuvantului, fundamentul iconologiei Sfantului Gherman I, Patriarhul Constantinopolului, in vol. „Invatamantul universitar vocational la ceas aniversar – 2010. Studii si cercetari”, Iasi, 2010, p. 455-466;
  • Mitropolitul Andrei Saguna si autonomia Bisericii romanesti din Ardeal fata de Patriarhia sarba din Carlovit, in „Euharistirion Patriarhului Daniel al Romaniei”, Bucuresti, 2011, p. 519-533;
  • Recunoasterea unor noi Biserici autocefale: diversitatea lingvistica a gandirii teologice ortodoxe, in „Teologia ortodoxa in secolul al XX-lea si la inceputul secolului al XXI-lea”, vol. coordonat de Pr. Prof. Dr. Viorel Ionita, Bucuresti, 2011, p. 85-96;
  • Sarbii si Imperiul Bizantin in timpul tarului Stefan Dusan, in vol. „File de istorie. Pretuire si recunostinta Pr. Dr. Mircea Pacurariu”, Cluj-Napoca / Sibiu, 2012, p. 156-173;
  • Contributia Parintelui Profesor Milan Sesan la promovarea valorilor Ortodoxiei – Sinodalitatea, in vol. „Vocatie si daruire. In Memoriam Parintilor Profesori Milan Sesan si Teodor Bodogae”, Sibiu, 2012, p. 66-75;
  • Miscarea donatista si politica religioasa constantiniana, in RT, nr. 4, 2012, p. 128-140; Premisele politico-religioase ale emiterii Edictului de la Mediolanum din anul 313, in vol. „Cruce si misiune. Sfintii Imparati Constantin si Elena promotori ai libertatii religioase si aparatori ai Bisericii”, vol. I, Bucuresti, 2013, p. 173-186;
  • Convertirea lui Constantin cel Mare in lumina izvoarelor, in vol. „Cruce si misiune. Sfintii Imparati Constantin si Elena…”, vol. II, Bucuresti, 2013, p. 149-166. O parte din studii stranse in vol. Studii istorice, Sibiu, 2005, 193 p.
  • Iconologie si iconoclasm, Sibiu, 2010, 306 p.
Data actualizarii: 13/10/2016