Cursurile de cultura generala ale Societatii Muzicale

Ord. dupa

Societatea Muzicala organizeaza un curs de arta universala: "Marile c...

9594 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala cinematogr...

1735 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala cinematogr...

2227 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de Filosofie Generala, de nive...

5729 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala lingvistic...

10059 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala lingvistic...

1058 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de literatura universala: „...

6365 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala muzicala d...

40523 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala muzicala, ...

985 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de Sociologie, in parteneriat ...

2122 vizite

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala teatrala, ...

4941 vizite

Am primit multe intrebari legate de felul in care se desfasoara aceste...

54 vizite
Afiseaza
vizualizari

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala teatrala, cu durata de doi ani, in parteneriat cu Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „Ion Luca Caragiale” din Bucuresti (UNATC)

Trimestrul I – Intrarea in detalii (8 cursuri)

  • De ce se considera ca esti „mai intelectual” cand mergi la teatru decat atunci cand te duci la film?
  • Ce inseamna sa „intelegi” teatrul? Sunt unele piese de teatru mai „profunde” decat altele?
  • Ce-nseamna „imi place” un spectacol? De ce unele plac si unele nu?
  • Ce este acela un „cunoscator” in ale teatrului? Trebuie sa ai anumite aptitudini spre a ajunge cunoscator?
  • Daca o piesa de teatru nu imi place acum, se poate sa imi placa anul viitor, dupa ce voi termina acest curs?
  • Cum priveste un incepator o piesa de teatru, cum o vede un cunoscator si cum un profesionist din bransa? Cum convingem pe cineva care nu a fost niciodata la teatru sa mearga?
  • Ce e tehnica? Ce e expresivitatea? Cine le masoara? Si, mai ales, cum? Cand poti sa spui ca un regizor a facut bine spectacolul si ca un actor a jucat bine? Ce e „un mare actor”?
  • De ce merge lumea la teatru? Cum alege spectacolele, ce asteapta de la un spectacol de teatru? Ce zic studiile.
  • Documentarea inaintea spectacolului. Este nevoie de ea, sau este important sa ne raportam la experienta concreta si imediata a receptarii?
  • Teatrul si publicurile de teatru. Cate astfel de publicuri exista? Cum se formeaza publicul de teatru?
  • E diferit teatrul pentru publicul tanar, sau alte tipuri de public, de teatrul „normal”? Vor sau accepta teatrele sa se adapteze la aceste publicuri? Cum alege un teatru carui public vrea sa placa?
  • Scolile de teatru. Trebuie sa faci neaparat o facultate de teatru ca sa fii un actor bun? Daca nu, ce exemple mai cunoscute sunt?
  • De cat timp de studiu este nevoie pentru a ajunge un actor sau un regizor de valoare?
  • Cate facultati de teatru sunt in Romania si prin ce difera ele? Ce se invata la facultatea de teatru, de la intrare si pana la terminare? Cine e cel mai bun student din facultatea in care predati, si de ce? E vreunul despre care credeti ca va ajunge o mare vedeta, intr-un viitor relativ apropiat?
  • Cum au ajuns la facultatile de teatru studentii din aceasta generatie? E vreo deosebire fata de cei din anii trecuti, de alte generatii?
  • Studentii intra in facultate decisi sa se faca actori, regizori sau teatrologi, ori se mai lamuresc si pe parcurs?
  • Unde e elita teatrala mondiala in acest moment, si cum s-au schimbat centrele de putere de-a lungul timpului? Care sunt cele mai importante si cele mai celebre teatre din lume astazi? Au fost aceleasi si in trecut?
  • Cine traieste cel mai bine din teatru in acest moment, in Romania si in alte tari? Exista impostura in teatru? Cine a incercat asa ceva?
  • Sa-mi dau copilul la o facultate de teatru? Care ar fi avantajele si care dezavantajele? La ce varsta iti dai seama ca un copil are talent?
  • Teatre de repertoriu si teatre independente. Sunt unele mai bune decat celelalte? Unde seamana si unde se deosebesc? Cum isi definesc si construiesc strategiile?
  • Actorul, regizorul, dramaturgul, scenograful, coregraful. Ce sunt acestia? E vreunul mai important decat ceilalti?
  • Structura si componentele unui spectacol de teatru. Rolul noilor tehnologii in teatru. E nevoie de video intr-un spectacol?
  • Cum se pregateste un actor? Poate oricine sa joace teatru? Care sunt calitatile unui bun actor? Care e cel mai mare defect care nu i se admite unui actor? Cum isi construieste actorul personajul? Tehnicile actoricesti.
  • Regizorul construieste spectacolul? De la teatrul de autor la teatrul colectiv. Tehnicile regizorale.
  • Dramaturgul, de la autorul textului de teatru la dramaturgul de spectacol. Tehnicile dramaturgice.
  • Scenograful construieste decorul si costumele. Cum face? Tehnicile scenografice.
  • Improvizatia pe scena: e doar pentru ca ai uitat textul, sau aduce valoare si expresivitate spectacolului? Pana unde este permisa, care sunt limitele?
  • Trebuie sa imi pregatesc copilul pentru o experienta teatrala? Cum? Ce-i spun dupa ce spectacolul s-a terminat? Dar cand e ceva mai mare?
  • Teatralitatea. De la viata cotidiana ca spectacol, la teatralitatea spectacolului.
  • Ce artisti au generat revolutii in teatru? Cum si-au fundamentat cercetarile?
  • Regizorii manageri de teatru. Cum se conduce un teatru?
  • Sexualitatea si nuditatea in teatru. Ce zice legea, ce zic actorii, ce zic dramaturgii, ce zic regizorii si ce zice publicul despre asta? E nevoie de corpuri goale pe scena? E corpul gol o provocare sau o necesitate? De ce le cere regizorul actorilor să se dezbrace? Cum se raportează actorii la corpul gol? Cum e in alte tari, sunt diferente mari de la o tara la alta, de la un teatru la altul?

Trimestrul al II-lea – Unde a fost si unde a ajuns teatrul (8 cursuri)

  • Aristotel. Poetica. Elaborarea tragediei. Mila si groaza spectatorilor. Evolutia personajului tragic.
  • Eschil. Sofocle. Euripide. Teatrul infruntarilor politice si al luptei pentru putere. Rolul corului in dezbaterea jocurilor de putere.
  • Legile scrise ale cetatii grecesti. Legile nescrise ale revoltei individuale. Antigona.
  • Vina tragica si hybrisul. Mosteniri de familie si sfidari ale destinului. Cazul Oedip.
  • Teatrul criticii sociale. Comediile lui Aristofan. Dramaturgul in mijlocul orasului.
  • Teatrul Medieval. Misterele si Miracolele. Teatrul societatii deschise si participarea colectivitatilor la evenimente teatrale.
  • Commedia dellarte. Prototipuri si caractere sociale. Antropologia mastii si rolul improvizatiei in constructia scenariului de spectacol.
  • William Shakespeare. Teatrul puterii, teatrul bufonilor protestatari. Cine este echivalentul contemporan al bufonului?
  • Jean-Baptiste Racine. Dramaturgia fetelor datoriei. Pasiuni tulburatoare si idealuri etice.
  • Moliere. Teatrul demascarii societatii: ipocrizie si artificialitate. Bolnavii inchipuiti, pretioasele ridicole si arivistii.
  • Teatrul secolului de aur spaniol. Lope de Vega. Tirso de Molina. Calderon de la Barca. E viata un vis?
  • Teatrul german in secolul al XVIII-lea. Inovatii in teoria teatrului si in scriitura. Lessing, Goethe, Schiller.
  • Teatrul romantismului. Scandalul „Hernani” si revota impotriva formalismului academic.
  • Teatrul expresionist. Influenta picturii expresioniste asupra esteticii teatrale.
  • Teatrul realist. Realitatile sociale ca subiect principal al investigatiei teatrale.
  • Anton Pavlovici Cehov. Livada noilor intreprinzatori. Transformari ale proprietatii simbolice in capital de exploatat.
  • Ibsen. Teatrul emanciparii femeii si lupta impotriva unor tipare familiale coercitive. Nora.
  • La Belle Epoque si noi contexte de emancipare a femeii. Teatrul si evolutia moralitatii.
  • Suprarealismul si teatrul. Alfred Jarry. Pentru un nou limbaj teatral.
  • Samuel Becket. Teatrul ruinei existentiale. Corpuri in descuamare. Cuvinte in descompunere. Ce ramane de spus dupa ce totul a fost spus.
  • Teatrul absurdului. Realitatea ca o piesa fracturata in familia Cantaretei chele. Eugène Ionesco. Eugen ionescu.
  • Living Theatre. Teatrul american de avangarda sau descinderile artei in strada.
  • Teatrul tinerilor furiosi. Impotriva modelelor de confort burghez. Teatrul unei generatii anarhice.
  • Teatrul american al anilor 60. Fragmentarea familiei fericite. Reinterpretarea visului american.
  • Antonin Artaud. Teatrul cruzimii. Corpul care-si sfideaza limitele. Arderea afectelor. Din ciuma renaste lumea.
  • Pina Bausch. Teatrul-dans. Revolutia corpului narativ. O poetica a dansului teatralizat.
  • Primele forme de teatru in Romania. Cum au aparut si cum au evoluat.
  • Dezvoltarea companiilor de teatru si rolul lor in peisajul teatral.
  • Teatralizarea teatrului: Ion Sava si Macbeth cu masti. Reforme teatrale si stilistici inovatoare. Teatrul desprinderilor de literatura.
  • Reteatralizarea teatrului: Liviu Ciulei. Rolul picturii in constructia spectacolului de teatru.
  • Teatrul romanesc post 1989. Directii si tendinte. Teatrul de arta-teatrul social.
  • Radu Afrim, Radu Apostol, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunza, Tompa Gabor, Alexander Hausvater, Bocsardi Laszlo, Mihai Manutiu, Cristi Popescu, Silviu Purcarete, Andrei Serban, David Schwartz

Trimestrul al III-lea – Teatrul de langa mine. Realitate si utopie contemporana (8 cursuri)

  • Teatrul ca forma de protest impotriva nedreptatilor lumii. Cum intelegem lumea contemporana analizand creatia teatrala.
  • Cum a evoluat spatiul teatral si cum s-au definit relatiile sociale in functie de spatiile teatrale? Care este viitorul teatrului?
  • Bertolt Brecht. Individul contra sistemului, individul topit in mecanismele anihilante ale sistemului. Distantare sociala si demascare politica.
  • Erwin Piscator. Teatrul politic ca model de angajare a unor categorii excluse.
  • Performance-ul anilor 70. Corpul ca manifest impotriva atrocitatilor lumii. Operatii estetice si pistoale pe tava.
  • Eugenio Barba. Teatrul antropologic. Teatrul se naste acolo unde o calatorie incepe.
  • Peter Brook. Teatrul ca experienta totala. Cercetarea noilor limbaje teatrale in relatie cu spatii culturale ignorate.
  • Augusto Boal. Teatrul inclusiv. Teatrul participarii colective ca forma de schimbare a conditiei celor vulnerabili.
  • Ariane Mnouchkine. Teatrul comunitatii de creatie. Rolul echipei in explorarea teatrala.
  • Teatrul german actual. Anarhia copiilor care-si cauta parintii. Extremism si migratie. Thomas Ostermeier, Falk Richter, Marius von Mayenburg, Yael Ronen.
  • Teatrul francez actual. Joris Lacoste. Joel Pommerat. Textul de teatru ca scenariu de spectacol.
  • Teatrul englez actual. Forme hibride de teatralitate. Spectacole de cercetare colectiva – spectacole de autor. Forced Entertainment. Gob Squad. Simon McBurney. Katie Mitchell.
  • Teatrul italian actual. O poetica a categoriilor marginale. Reinterpretarea tragicului. Pippo Delbono. Romeo Castellucci. Emma Dante.
  • Teatrul polonez contmporan. Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski. Dorota Maslowska. Trecutul ca o lectura a prezentului.
  • Noua dramaturgie rusa. Descinderea in tunelul realitatilor zilei. Teatrul poeziei bute. Vasili Sigarev. Oleg si Vladimir Presniakov. Zlata Demina.
  • Rodrigo Garcia. Teatrul revoltei anticonsumiste. Actorul care isi asuma o misiune activista.
  • Teatrul post-1989 in fosta Iugoslavie. Biljana Srbljanovic. Oliver Frljic. Teatrul in confruntare cu politicul. Teatrul celor care-si cauta un viitor mai bun. Migratie si dezvrajire.
  • Teatrul Documentar. Exploarea realitatii imediate in teatrul de teren. Metode de documentare si fictionalizare. Anna Deavere Smith, Rimini Protokoll.
  • Teatrul Comunitar. Dramaturgia cotidianului. Urmele strazii in constructia teatrala. Pentru un teatru al celor care nu se aud.
  • Teatrul Educational. Pedagogia experientei artistice. Artistul-educator si rolul artei pedagogice in constructia publicurilor. John Caldwell Cook, Dorothy Heathcote.
  • Teatrul istoriei recente. Cum este performata istoria recenta in spectacole de teatru? Cum construim istorii alternative prin intermediul teatrului?
  • Teatrul autobiografic. Care este rolul istoriilor personale in structurarea noilor povesti din teatrul contemporan? Povesti ale oamenilor strazii, ale minoritatilor sexuale, ale violentei domestice.
  • Teatrul pentru drepturile omului. Cum reflectam asupra drepturilor omului folosind mijloacele teatrale?
  • Cum construim un discurs folosind mijloace teatrale? Manipulare si persuasiune.
  • De ce se duc corporatistii sa faca cursuri si sa joace in piese de teatru? Cand, unde si cum iti folosesc tehnicile teatrale?
  • Poate teatrul sa schimbe lumea? Realitate si utopie contemporana.

 

… acesta este Programul cu tematica detaliata a cursului

 

Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala teatrala in parteneriat cu Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „Ion Luca Caragiale” din Bucuresti (UNATC).

Participanti: doua grupe: una cu angajati, care fac cursurile dupa orele lor de program („grupa corporatistilor”) si alta pentru cei care nu au constrangeri legate de orar („grupa oamenilor liberi”)

Durata: 1 an, octombrie 2017 – iunie 2018, 24 de cursuri grupate in 3 trimestre, cursuri de cate 2 ore fiecare, in zile fixe:

  • sambata 11:00 – 13:00h „grupa corporatistilor”; dupa curs, la 13h, se merge la restaurant, de regula, si discutiile continua si acolo.
  • marti 11:00 – 13:00h „grupa oamenilor liberi”;
  • deschiderea oficiala si primul curs vor avea loc la Facultatea de Teatru a Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica „Ion Luca Caragiale” din Bucuresti.
  • Trimestrul I: octombrie – decembrie
  • Trimestrul al II-lea: ianuarie-martie
  • Trimestrul al III-lea: aprilie-iunie
  • evenimentele suplimentare de incheiere in luna iunie.

Mihaela Michailov

Profesori: Coordonatorul cursului si lectorul principal este criticul de teatru si dramaturgul Mihaela Michailov. Mihaela Michailov este dramaturg, critic de artele spectacolului, artist comunitar si preda in cadrul masteratului de scriere dramatica si masteratului de pedagogie la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „Ion Luca Caragiale” din Bucuresti.

Mihaela Michailov a participat la burse si rezidente de dramaturgie oferite de catre Royal Court Theatre, Londra, Lark Theatre, New York, Récollets – Centru International de rezidente artistice, Paris. A scris analize teatrale in revistele si publicatiile: Observator cultural, Dilema Veche, Suplimentul de Cultura, Scena.ro. A tinut conferinte si a avut prezentari despre teatrul si dansul din Romania la Avignon, Luxemburg, Lublin, Paris, Tokyo, Viena.

Alte personalitati ale lumii teatrale romanesti vor tine unele dintre cursuri sau vor veni ca invitati speciali.

Locurile de desfasurare: acesta este un curs itinerant pentru Grupa corporatistilor, fiecare lectie desfasurandu-se in alta sala, in locuri cu semnificatie simbolica sau cu valoare didactica legata de subiectul cursului: la UNATC, in teatre de stat si in teatre independente, in spatii neconventionale in care au loc spectacole de teatru, in alte locuri cu valoare simbolica.

Cursurile cu oamenii liberi vor fi tinute in cateva locuri prestabilite, ce vor fi anuntate in curand.

Pret: 1,600 de lei/ trimestru, sau 4,000 de lei pentru intregul curs; pentru plata va rugam sa urmati instructiunile din sectiunea Contract curs (click)

Pentru grupuri de cel putin 15 cursanti se pot face cursuri separate, cu tarife si conditii distincte.

Inscrieri: cursuri@societateamuzicala.ro

 

Save

Save

Save

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone
Mihaela Michailov (Societatea Muzicala - 09/09/2016)

Mihaela Michailov este dramaturg, critic de artele spectacolului, artist comunitar si preda in cadrul masteratului de scriere dramatica si masteratului de pedagogie la Universitatea Nationala de A...

Data actualizarii: 10/09/2017

  • Aurica :

    Formidabil

  • Cornelia Costin :

    O idee excelentà! Felicitàri!

  • Adresa de email nu va fi publicata.