Ord. dupa

Idei în Agora LXXI Grupul de la Iași. Contracultură și disidenț...

LXVII Noica. După 35 de ani Andrei Pleşu în dialog cu Sorin Antoh...

LXV Ioan Petru Culianu and the History of Religions Giovanni Casadio...

LXIV Imaginarul social Corin Braga în dialog cu Sorin Antohi Casa ...

Ioan Petru Culianu Lives, Works, Legacies COLLOQUIUM Iași, 2...

LXII Opera și viața Priviri retrospective și prospective Sorin A...

Un entretien avec Cioran / O convorbire cu Cioran L'enregistrement ...

Idei în Agora, LIX Jazz, cultură, libertate Virgil Mihaiu în dial...

Idei în Agora, LIX Ultimul copil al Imperiului. De la marginalii sov...

Idei în Agora, LVIII Ce-am avut și n-am pierdut: Securitatea Mariu...

Idei în Agora, LVII România și Europa. De la decalaje la convergen...

Idei în Agora, LVI Revoluție? Istorie, ficțiune, justiție Ga...

Idei în Agora, LV Contracultura: muzica și versurile Alexandru And...

Idei în Agora, LIV Pe drum, prin ceilalți, către sine IDENTITĂȚI...

Idei în Agora, LIII Situația studiilor literare Conferință de Mi...

Idei în Agora, XLVII Autolatria. Mitologii și istorii ale identită...

Idei în Agora XLVI Literatură, cultură şi societate românească...

Idei în Agora XLV Tradiție, moderniza...

În perioada 5-7 aprilie 2019, ieșenii îl pot întîlni pe Moshe Ide...

Idei în Agora, XLIII București-New York tur-retur, via antropolog...

Idei în Agora, XLII Un memorial între două Europe Conferință d...

Idei în Agora, XLI Adevărul şi trecutul Mircea Dumitru în dialog...

Idei în Agora, XL Globalizarea ipocriziei. Pentru o abordare umanist...

Idei în Agora, XXXIX Între (culturi, ...

România Mare. Idee, istorie, memorie Conferință de Sorin Antohi...

Afiseaza
comentarii

Idei în Agora
XLV
Tradiție, modernizare, avangardă și retur: avatarii artei românești înainte și după Primul Război Mondial
Conferință de Erwin Kessler urmată de un dialog cu Sorin Antohi
Casa Filipescu-Cesianu, Calea Victoriei 151
9 aprilie 2019, 18:00
Teza de bază: în arta românească, la trecerea spre secolul XX, la început a fost modernizarea și apoi tradiția. Ulterior, modernizarea a dus spre o avangardă locală tardivă, post-istorică, declanșată în 1924, ca reacție la aglutinarea teoriilor tradiționaliste și româniste, de care se va re-apropia pe parcursul perioadei interbelice, regăsind și retorica localistă și predilecția pentru realism, dar și aspirația tehnocrată de a se pune în slujba puterii date, în scopul cimentării progresului. Toate aceste caracteristici au fost platforme perfecte pentru viitoarea integrare în sfera realismului socialist, după 1944. Repere teoretice contrastante: Revoluția agrară și evoluția clasei țărănești (Virgil Madgearu, 1923) și Burghezia română (Ștefan Zeletin, 1925).
Sub-teme: 1. de la Tinerimea Artistică (1901) la Prima expoziție internaționlă a Contimporanului (1924). Sub-puncte: înființarea și evoluția Tinerimii Artistice, apariția revistelor Insula și Simbolul (1912) și Chemarea (1915), revista și mişcarea artistică brașoveană Das Ziel (1919) și Das neue Ziel (1919-1920), organizarea primei expoziţii internaționale a Contimporanului (cu secțiuni dedicate Manifestului activist către Tinerime, 1924, revistelor 75HP și Punct, 1924, și Cronometrajului pictural de Maxy, (Contimporanul, 1924), plus o analiză cantitativă a participărilor internaționale și naționale la prima expoziție a Contimporanului.
2. Integral È™i Integralismul sau avangarda în stadiul ei spectral-corporatist (1925-1928). Sub-puncte: de la manifestele Integral la participarea lui Maxy È™i Iancu la ExpoziÈ›ia fascist futuristă de la Roma (1933), Studioul Integral, Academia Artelor Frumoase, cursul avangardei târzii spre autoritarism È™i darwinism cultural. Maxy È™i Neue Sachlickeit: de la cubo-constructivism la realism reacÈ›ionar. Maxy după 1944 – o scurtă introducere la cariera acestuia de apostol al realismului socialist È™i diriguitor al sistemului artistic comunist.
3. tradiÈ›ionalismul – arta specificului naÈ›ional, de la schemele compoziÈ›ionale ale lui Camil Ressu la tezele lui Francisc Șirato È™i la practicile lui Ion Theodorescu-Sion, Ștefan Dimitrescu, Dimitrie Ghiață etc. Sub-puncte: vocabularul decorativ È™i simbolic (iconografia țăranului, a peisajului local, a datinilor È™i muncilor agricole, a ritualurilor religioase, a motivelor folclorice), tipurile de naraÈ›iuni È™i tipurile de construcÈ›ii compoziÈ›ionale, epuizarea filonului artei specificului naÈ›ional spre mijlocul anilor 30, cazul aparte al lui Ion Èšuculescu, la mijlocul anilor 40.
4. convergenÈ›a sistemelor (avangardist È™i tradiÈ›ionalist–specific naÈ›ional) după 1945: expoziÈ›ia Flacăra (1948), prin care artiÈ™tii foÈ™ti avangardiÈ™ti È™i foÈ™ti tradiÈ›ionaliÈ™ti se raliază in corpore regimului comunist.
Erwin Kessler

Descarca pliant Idei in Agora 9 aprilie 2019

 


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close