Ord. dupa

Idei în Agora LXXI Grupul de la Iași. Contracultură și disidenț...

LXVII Noica. După 35 de ani Andrei Pleşu în dialog cu Sorin Antoh...

LXV Ioan Petru Culianu and the History of Religions Giovanni Casadio...

LXIV Imaginarul social Corin Braga în dialog cu Sorin Antohi Casa ...

Ioan Petru Culianu Lives, Works, Legacies COLLOQUIUM Iași, 2...

LXII Opera și viața Priviri retrospective și prospective Sorin A...

Un entretien avec Cioran / O convorbire cu Cioran L'enregistrement ...

Idei în Agora, LIX Jazz, cultură, libertate Virgil Mihaiu în dial...

Idei în Agora, LIX Ultimul copil al Imperiului. De la marginalii sov...

Idei în Agora, LVIII Ce-am avut și n-am pierdut: Securitatea Mariu...

Idei în Agora, LVII România și Europa. De la decalaje la convergen...

Idei în Agora, LVI Revoluție? Istorie, ficțiune, justiție Ga...

Idei în Agora, LV Contracultura: muzica și versurile Alexandru And...

Idei în Agora, LIV Pe drum, prin ceilalți, către sine IDENTITĂȚI...

Idei în Agora, LIII Situația studiilor literare Conferință de Mi...

Idei în Agora, XLVII Autolatria. Mitologii și istorii ale identită...

Idei în Agora XLVI Literatură, cultură şi societate românească...

Idei în Agora XLV Tradiție, moderniza...

În perioada 5-7 aprilie 2019, ieșenii îl pot întîlni pe Moshe Ide...

Idei în Agora, XLIII București-New York tur-retur, via antropolog...

Idei în Agora, XLII Un memorial între două Europe Conferință d...

Idei în Agora, XLI Adevărul şi trecutul Mircea Dumitru în dialog...

Idei în Agora, XL Globalizarea ipocriziei. Pentru o abordare umanist...

Idei în Agora, XXXIX Între (culturi, ...

România Mare. Idee, istorie, memorie Conferință de Sorin Antohi...

Afiseaza
comentarii

Idei în Agora
XXX
De la partidul-stat la statul de drept: tranziția ca moștenire
Dezbatere publică
Invitați: Jean Jacques Askenasy, Gabriel Andreescu, Marius Oprea
Moderator: Sorin Antohi
Casa Filipescu-Cesianu, Calea Victoriei 151
18.09.2018, 18:00
Una din ficțiunile cele mai rezistente ale României contemporane este Revoluția din decembrie 1989. Deși contestată, controversată, interpretată polemic, luminată de dezvăluiri spectaculoase și deconstruită critic, deși separată de spiritele lucide într-o lovitură de palat a acelei părți din nomenclatură care înțelesese cum putea să devină propria succesoare și o revoltă populară manipulată eficient și cinic, “Revoluția” a coborât din lumea nebuloasă a ficțiunii în lumea reală, producând efecte concrete, devenind astfel ea însăși realitate istorică. În preajma bicentenarului Revoluției franceze, marele istoric și filozof politic François Furet își începea o carte
cu formula “La Révolution française est terminée.”, cerând ca Republica să-și caute o altă mitologie fondatoare. (Îndemnul a rămas fără rezultat: Furet îmi spunea în 1990, râzând amar, că autoritățile franceze îl decoraseră tocmai cu ocazia bicentenarului amintit, probă supremă că nu citiseră nici măcar prima frază a cărții.)
La noi, după aproape treizeci de ani de la evenimentele din 1989, suntem încă departe de acest moment al demistificării, deși încercările de a-l grăbi, tot mai marginale pe agenda publică, nu lipsesc. În consecință, retorica rupturii, precum și fobia inspirată de orice referință la vreo continuitate, domină discursul oficial al Puterii postcomuniste, indiferent de formele și ideologiile pe care le afișează și mimează această elită. O elită proteică și eterogenă, făcută și desfăcută de felurite interese și oportunisme mai mult sau mai puțin transparente, care-și plasează rădăcinile simbolice în 1989 și s-a redefinit demagogic în tranziția noastră fără azimut, dar este legată
profund de perioada anterioară.
Dezbaterea din această seară propune o privire la tranziția postcomunistă ca moștenire. O moștenire deopotrivă simbolică și efectivă, pe toate planurile: politic, juridic, societal, economic, patrimonial propriu-zis, public și privat (precum și, în sensul explicitat mai jos, public-privat), genealogic (în toate sensurile) și clanic, vizibil și invizibil.
Pornind de la un caz particular cu dimensiuni și semnificații tipice – microistoria definește un astfel de caz drept “excepționalul normal” –, vom urmări contextele în care acesta apare și se încadrează. În 1972, printr-un fel de prototip profetic al “parteneriatului public-privat” de care vorbim azi, un proprietar care tocmai fusese vândut de Securitate statului Israel și obținuse viza de plecare în alte câteva moduri, este deposedat fraudulos de apartamentul său din Cotroceni, câștigat prin muncă.

Apartamentul devine casă conspirativă a Direcției de Informații Externe, trece prin tot felul de mîini (mai mult sau mai puțin invizibile), pentru a fi atribuit definitiv în 2018 de “statul de drept” unuia dintre spoliatori și descendenților săi. În jurul acestei microistorii, Istoria își urma cursul: cădeau regimuri, se schimbau constituția și legile, se perindau guverne, miniștri de Justiție, judecători și avocați, iar unele dintre personaje mureau. Un singur lucru supraviețuia imperturbabil: furtul. Mai mult, acesta era redefinit legal ca moștenire.
Sorin Antohi

Descarca pliant Idei in Agora 18 septembrie 2018


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close