Ord. dupa

Idei în Agora LXXV Ideea naţională în România de azi Ioan-Aure...

Idei în Agora LXXI Grupul de la Iași. Contracultură și disidenț...

Idei în Agora LXX Război și pace în Ucraina Radu Carp și Maria...

Idei în Agora LXIX Nebunie și justiție la români în secolele XV...

Idei în Agora LXVIII Situațiunea Bilanțul unei generații istori...

LXVII Noica. După 35 de ani Andrei Pleşu în dialog cu Sorin Antoh...

LXVI O meta-știință a Omului Nou? Întoarcere în România anilor...

LXV Ioan Petru Culianu and the History of Religions Giovanni Casadio...

LXIV Imaginarul social Corin Braga în dialog cu Sorin Antohi Casa ...

LXIII Natura sau societatea? Perspectiva neurocriminologiei Jean-Ja...

LXII Opera și viața Priviri retrospective și prospective Sorin A...

Idei în Agora, LXI Democrația liberală în criză Aurelian Crăiu...

Muzeul Municipiului București vă invită să participați, pe data d...

Idei în Agora, LIX Jazz, cultură, libertate Virgil Mihaiu în dial...

Idei în Agora, LIX Ultimul copil al Imperiului. De la marginalii sov...

Idei în Agora, LVIII Ce-am avut și n-am pierdut: Securitatea Mariu...

Idei în Agora, LVII România și Europa. De la decalaje la convergen...

Idei în Agora, LVI Revoluție? Istorie, ficțiune, justiție Ga...

Idei în Agora, LV Contracultura: muzica și versurile Alexandru And...

Idei în Agora, LIV Pe drum, prin ceilalți, către sine IDENTITĂȚI...

Idei în Agora, LIII Situația studiilor literare Conferință de Mi...

Idei în Agora / Ideas in the Agora (LII) The Peaceful Revolution in ...

The Museum of the Future Muzeul viitorului / Museum der Zukunft Publ...

Idei în Agora Ideas in the Agora (LI) 1989 in the Balkans: Annus hor...

Fourth Royal Colloquium Under the High Patronage of HRH Prince Radu...

Afiseaza
comentarii

Idei în Agora, XLI
Adevărul şi trecutul
Mircea Dumitru în dialog cu Sorin Antohi
Casa Filipescu-Cesianu, Calea Victoriei 151
12 februarie 2019, 18:00

Studiile istorice din Româniaţcu puţine excepţii, dintre care numai Xenopol merită evocat) nu au fost niciodată însoţite/structurate de o reflecţie teoretică riguroasă. Pledoariile pentru aceastanu au lipsit, ba chiar au existat şi unele tentative (mimetice) reuşite de aliniere la discursurile istoriografice occidentale, ceea ce implica în cazurile fericite o apropiere de orizontul lor teoretic. în ansamblu, spre deosebire de studiile literare, de exemplu, studiile noastre istorice au fost mereu, eufemistic vorbind, puţin interesate de teorie. Propun în această seară un dialog cu un filosof (format pînă la licenţă şi ca istoric) ajuns la teoria istoriei dinspre filosofia analitică şi dinspre etică. Eu voi aduce în discuţie contribuţia teoriei istoriei din ultimele decenii, un domeniu care s-a distanţat radical de filosofiile speculative ale istoriei, s-a apropiat o vreme de filosofia analitică, de teoria textului şi a limbajului, a urmărit permanent evoluţiile teoretice din ştiinţele sociale şi din altele. Şi a încercat apoi, fără să uite aceste apropieri, polemici şi achiziţii, să continue în direcţia unei mai vechi reflecţii metaistorice, cu origini în secolele XVIIl-XIX, pentru a construi în paralel cu postmodernismul şi după el o teorie coerentă a istoriei.

Sorin Antohi


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close