Stiri din cadrul cultelor, asociatiilor si organizatiilor religioase din tara noastra; informatii care privesc...

Ord. dupa

Biserica din Dâmbul Morii – Brașov își prăznuiește hramul dumi...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza  ca miercur...

Agentia de stiri Angelus Communicationis ne informeaza ca a aparut un ...

PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL, PREACUCERNICULUI CLER SI PREAIUBIŢILOR CR...

Agentia de stiri Angelus Communicationis ne informeaza ca duminica, 26...

Implinirea a doua sute de ani de la deschiderea pentru public a Muzeu...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza ca in perioa...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza ca Arhiepisc...

Trupa muzicala „Not an Idol” da startul unui proiect de anvergura ...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza ca miercuri,...

Domnului Dumitru Ionescu, Fiul regretatei doamne Lidia STANILOAE ...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhie Romane informeaza ca duminica, ...

Portalul de stiri Angelus Communicationis ne informeaza ca sambata, 18...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza ca in dimine...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane anunta ca postul oficia...

Agentia de stiri Basilica informeaza ca la Editura Institutului Bibl...

Reprezentanți ai Caritas Internationalis și Caritas Europe, particip...

Sambata, 11 februarie 2017, la Colegiul Matei Basarab din Capitala, a ...

Agentia de stiri Basilica a Patriarhiei Romane informeaza ca a aparut ...

Afiseaza
comentarii

Redam mai jos comunicatul transmis de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si publicat de Agentia de stiri Basilica si Biroul de presa al Patriarhiei Romane, privind unele clarificari ale evolutiei recente a receptarii Sfantului si Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, care a avut loc anul acesta in Creta (Grecia):

„In cadrul sedintei de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, reunit sub presedintia Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, in data de 16 decembrie 2016, in Sala Sinodala din Resedinta Patriarhala, s-a luat act cu mahnire de evolutia recenta in Romania a reactiilor negative referitoare la receptarea Sfantului si Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016).

Patriarhia Romana a subliniat in mai multe randuri faptul ca Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a marturisit ca Biserica Ortodoxa este Biserica Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca a lui Hristos” si a indemnat constant la pastrarea pacii si unitatii Bisericii cu toata responsabilitatea, cunoscut fiind cuvantul Sfantului Ioan Gura de Aur care spune ca nimic nu poate supara mai mult pe Dumnezeu decat dezbinarea Bisericii! Chiar de am savarsi mii de lucruri bune, noi cei care sfaramam pleroma bisericeasca nu suntem mai putini vrednici de pedeapsa decat cei care au rastignit Trupul Sau!” (Sfantul Ioan Gura de Aur, Omilii la Epistola catre Efeseni, 11, PG 62, 85).

Cu toate acestea, constatam cu durere in suflet ca, in mod patimas si daunator, unele persoane razvratite au indus in eroare pe unii clerici si credinciosi afirmand in mod fals si denigrator ca Sinodul din Creta ar fi proclamat ecumenismul ca dogma de credinta, iar unii clerici, crezand acest neadevar, au intrerupt in mod necanonic pomenirea ierarhului lor, tulburand pacea si unitatea Bisericii, prin atitudinea lor dezbinatoare.

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat faptul ca nici Sinodul din Creta si niciun alt Sinod ortodox nu au declarat ecumenismul ca fiind dogma de credinta, dupa cum niciun Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodata ecumenismul ca fiind „panerezie”. Prin urmare, acuzatiile aduse de contestatarii Sinodului din Creta sunt injuste, iresponsabile si daunatoare pentru unitatea Bisericii.

Din punct de vedere ortodox, ecumenismul lucid nu este o noua dogma de credinta, ci o atitudine spirituala de dialog si cooperare intre crestini, in locul polemicii pline de ura confesionala si al confruntarii violente, care s-au manifestat secole de-a randul in istoria crestinismului. Miscarea ecumenica s-a nascut, la inceputul secolului 20, cand misionarii crestini occidentali predicau Evanghelia iubirii necrestinilor din Africa si Asia, in timp ce crestinii erau dezbinati in multe confesiuni crestine antagoniste, care se urau si se contestau reciproc, atitudinea acestora nefiind o marturie misionara pozitiva in fata altor religii si nici in fata societatii civile. Participand la aceasta miscare de dialog intre crestinii de confesiuni diferite, Biserica Ortodoxa a considerat insa ca refacerea unitatii crestinilor neortodocsi dezbinati intre ei de-a lungul timpului se poate realiza numai pe baza credintei Bisericii nedespartite a lui Hristos, care este Biserica Ortodoxa, cea Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca, pe care o marturisim in Crezul ortodox (niceo-constantinopolitan).

In acest sens, Biserica Ortodoxa considera ca aduce in dialog cu alti crestini tocmai marturia Bisericii celei Una a lui Hristos, de care acestia s-au despartit in timp prin deviere de la credinta ortodoxa. Desigur, niciun crestin ortodox nu este obligat sa dialogheze sau sa coopereze cu alti crestini daca are teama ca–si pierde credinta ortodoxa. In acelasi timp, este nedrept sa consideram ca toti crestinii ortodocsi care dialogheaza teologic si coopereaza practic in viata societatii cu crestini de alta confesiune sunt tradatori ai Ortodoxiei. Un crestin ortodox pasnic poate ramane fidel Ortodoxiei fara a deveni fanatic, daca marturiseste credinta ortodoxa in dialog cu alti crestini, fara compromisuri.

De asemenea, Sfantul Sinod a luat act cu mirare de atitudinea necanonica si agresiva a unor teologi si clerici (preoti si ierarhi) din doua Biserici Ortodoxe surori, de a veni in eparhiile Patriarhiei Romane pentru a critica ierarhia acesteia si a instiga pe unii clerici si credinciosi la neascultare fata de ierarhii Bisericii noastre. Din acest motiv, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a decis ca sa fie aduse la cunostinta Intaistatatorilor Bisericilor Ortodoxe surori (Patriarhia Moscovei si Biserica Ortodoxa a Greciei) situatiile in care unii dintre preotii si ierarhii acestora desfasoara in mod necanonic activitati agresive si turbulente in eparhiile Patriarhiei Romane, instigand la neascultare, razvratire si dezbinare.

Clericii, monahii si mirenii implicati in actiuni de razvratire si denigrare a Sinodului din Creta, ignorand faptul ca un Sinod nu poate fi judecat decat de catre un alt Sinod, vor fi chemati la indreptare prin dialog pasnic si lamurire canonica privind gravitatea dezbinarii si a tulburarii pacii si unitatii Bisericii. La fel, sanctiunile administrative si canonice disciplinare se vor aplica spre indreptarea clericilor, monahilor si mirenilor care persista in starea lor de razvratire si dezbinare, tulburand pacea si unitatea Bisericii.

Totodata, s-a reamintit ca daca Parintii sinodali care au participat la cel de-al doilea Sinod Ecumenic (din anul 381) au operat 3 omisiuni si 10 adaugiri sau diortosiri la textul Crezului formulat de catre Parintii Sinodului I Ecumenic (din anul 325), cu scopul de clarifica si completa textul sinodal initial, cu atat mai mult un viitor Sfant si Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe poate explicita, nuanta si dezvolta documentele formulate si aprobate de catre Sinodul din Creta, pentru a se evita interpretari eronate daunatoare pacii si unitatii Bisericii lui Hristos. In aceasta privinta, de remarcat este si hotararea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare care, desi are unele observatii critice si a propus amendamente viitoare la unele documentele ale Sinodului din Creta, totusi a hotarat: „sa pastreze comuniunea fraterna, euharistica, spirituala, dogmatica si canonica cu toate Bisericile Ortodoxe locale – atat cu cele care au participat la Sinodul din Creta, cat si cu cele care nu au participat”.

In concluzie, orice lamurire privind expunerea credintei ortodoxe trebuie facuta in interiorul comuniunii bisericesti, nu in stare de razvratire si dezbinare, deoarece Duhul Sfant este, in acelasi timp, Duhul Adevarului (cf. Ioan 16, 13) si Duhul impartasirii sau al comuniunii (cf. 2 Corinteni 13, 13).”

Biroul de Presa al Patriarhiei Romane