”OPERA RARA UNIVERSALIA”
100 DE ANI DE LA NASTEREA LUI LEONARD BERNSTEIN (1918-2018)
Proiectul „OPERA RARA UNIVERSALIA” a luat nastere la initiativa sopranei
Simona-Nicoletta Jidveanu, soprana de o muzicalitate fermecatoare, cu o tehnica vocala impecabila, voce de o penetranta si plasticitate timbrala remarcabile, cu un ambitus generos si joc de scena dezinvolt (Despina Petecel-Teodoru). Sopranei manager de proiect, doctor in artele muzicale, ii apartine conceptul, care se refera la reprezentarea in prima auditie absoluta pe scenele din Romania a unor opere necunoscute publicului nostru, precum si a capodoperelor rare care nu fac parte din stagiunea permanenta a caselor de opera din Romania. Cu dezideratul colegilor din distributie, soprana a pus in circulatie partiturile operelor (varianta canto-pian) in vederea reprezentarii lor dramatico-scenice.
Aceste capodopere sunt edificatoare stilului Romantic, perioada incadrata intre 1792 (anul nasterii lui Giocchino Rossini) si 1848 (anul mortii lui Gaetano Donizzetti) in care s-a manifestat vocalitatea Belcanto – tehnica ce constituie fundamentul Scolii de cant. In seria titlurilor de opera alese se regasesc creatii apartinand celor trei compozitori romantici belcantisti (Rossini, Bellini, Donizetti) dar si opere create ulterior si prezinta reminiscente stilistice belcanto: I Mansnadieri (Giuseppe Verdi), Candide (Leonard Bernstein), La Sonnambula (Vincenzo Bellini), Semiramide (Gioacchino Rossini), Il Corsaro (Giuseppe Verdi), L ’Assedio di Corinto (G.Rossini), La rondine (Pietro Mascagni), Beatrice di Tenda (V.Bellini), I Puritani (V.Bellini), Hamlet (Ambroise Thomas), Il Pirata (V.Bellini), Edgar, (Pietro Mascagni).
Scopul proiectului este readucerea in prim-plan a unor roluri de opera rar abordate dar cu o deosebita importanta psihologica – cognitiva, empatica si estetica – functii ale artei interpretative muzicale.
Ineditul conceptului „OPERA RARA UNIVERSALIA” consta in montarea semi- scenica a operelor propuse, cu decoruri si costume minimale dar respectand traditia culturala a epocii de referinta. Forma de prezentare este cea concertanta cu acompaniament pianistic, in prim-plan situandu-se calitatile timbrului vocal-solistic si impactul lui asupra auditoriului in contextul dramaturgiei.
Initierea stagiunii „OPERA RARA UNIVERSALIA” s-a produs in 2018, anul sarbatoririi a 100 de ani de la nasterea tarii – Unirea Basarabiei cu Romania, cu titlul „I Masnadieri” de Giuseppe Verdi ca pilot al seriei.
Seria continua tot sub auspiciile unui centenar, si anume implinirea a 100 de ani de la nasterea compozitorului, dirijorului si pedagogului Leonard Bernstein (1918-2018).
Despre concept ne vorbeste soprana Simona-Nicoletta Jidveanu: „Am ales opera „Candide” de Bernstein pentru actualitatea temei existentiale si problematica sociala, apoi pentru crezul profesat de compozitor in toata viata si activitatea sa: ca toti oamenii sunt frati. Opera a fost creata de Bernstein in spirit si nu dupa mode ori la comanda in scop comercial, ceea ce ii confera operei caracterul de universalitate. Opera a fost creata pentru a dainui si ea manifesta in caracteristicile sale particulare „pertinenta durabila”- in termeni de specialitate.
Am acceptat atractia de a pune in scena in subiect de inspiratie clasica (1700) – cel al lui Voltaire – fructificat pentru a crea libretul pentru o muzica a secolului XX. Am ales fix acest moment din timp pentru a o reda publicului datorita implinirii a 100 de ani de la nasterea lui Leonard Bernstein (1918-2018) , ceea ce inscrie evenimentul in seria evenimentelor de anvergura dedicate creatiei muzicale , contributiei sociale si umanitare precum si a activitatii de dirijor si pedagog a lui Bernstein.”
In Romania, o alta versiune, de opereta, a lucrarii „Candide ” a fost prezentata cu ani in urma la Opera Maghiara din Cluj si de atunci a fost uitata.
Conceptul original gandit de Simona-Nicoletta Jidveanu cuprinde o cronologie aparte a scenelor muzicale selectate (in limba engleza) impletite cu o narare in limba romana cu o selectie dramaturgica a personajelor soliste.