Proiectul „OPERA RARA” ROMÂNIA ia naștere la inițiativa sopranei Simona-Nicoletta Jidveanu, soprană de o muzicalitate fermecătoare, cu o tehnică vocală impecabilă (Marcel Spinei), voce de o penetranţă şi plasticitate timbrală remarcabile, cu un ambitus generos şi joc de scenă dezinvolt (Despina Petecel-Teodoru). Sopranei manager de proiect, doctor în artele muzicale, îi aparține conceptul, care se referă la reprezentarea în primă audiție absolută pe scenele din România a unor opere necunoscute publicului nostru și care nu fac parte din stagiunea permanentă a caselor de operă. Cu dezideratul colegilor din distribuție, soprana a pus în circulație partiturile operelor (varianta canto-pian) în vederea reprezentării lor dramatico-scenice.
Aceste capodopere sunt edificatoare stilului Romantic, perioadă încadrată între 1792 (anul nașterii lui Giocchino Rossini) și 1848 (anul morții lui Gaetano Donizzetti) în care s-a manifestat vocalitatea Belcanto – tehnică ce constituie fundamentul Școlii de cânt. În seria titlurilor de operă alese se regăsesc creații aparținând celor trei compozitori romantici belcantiști (Rossini, Bellini, Donizetti) dar și opere create ulterior și prezintă reminiscențe stilistice belcanto: I Mansnadieri (Giuseppe Verdi), Candide (Leonard Bernstein), La Sonnambula (Vincenzo Bellini), Semiramide (Gioacchino Rossini), Il Corsaro (Giuseppe Verdi), L’Assedio di Corinto (G.Rossini), La rondine (Pietro Mascagni), Beatrice di Tenda (V.Bellini), I Puritani (V.Bellini), Hamlet (Ambroise Thomas), Il Pirata (V.Bellini), Edgar, (Pietro Mascagni).
Scopul proiectului este readucerea în prim-plan a unor roluri de operă rar abordate, dar cu o deosebită importanță psihologică – cognitivă, empatică și estetică – funcții ale artei interpretative muzicale.
Ineditul conceptului „OPERA RARA” ROMÂNIA constă în montarea semi-scenică a operelor propuse, cu decoruri și costume minimale dar respectând tradiția culturală a epocii de referință. Forma de prezentare este cea concertantă cu acompaniament pianistic, în prim-plan situându-se calitățile timbrului vocal-solistic și impactul lui asupra auditoriului în contextul dramaturgiei.
Nu în utimul rând, ne dorim inițierea stagiunii „OPERA RARA” ROMÂNIA în 2018, anul sărbătoririi a 100 de ani de la nașterea țării – Unirea Basarabiei cu România.
Am ales opera I Masnadieri de Giuseppe Verdi ca pilot al seriei deoarece a fost rar interpretată chiar și în străinătate, în România fiind abordată doar la Opera Maghiară din Cluj (2013) într-o variantă maghiară a textului, dar apoi abandonată. Pentru frumusețea și strălucirea muzicii, dar și pentru paleta largă a sentimentelor exprimate, opera merită să fie readusă în atenția publicului de operă și al realizatorilor ei.