Alte personalitati ale Teologiei Ortodoxe: eseisti, scriitori, cercetatori etc.

Ord. dupa

Bogdan Tataru-Cazaban este un reputat istoric al religiilor, om politi...

Cristian Badilita s-a nascut la 27 martie 1968, in orasul Saveni din j...

Dan Zamfirescu s-a nascut la 21 decembrie 1933, in Bucuresti, si este ...

Nascut pe 4 august 1976 in Chisinau, Ieromonahul Savatie Bastovoi este...

Mihail Neamtu este un teolog, intelectual si om politic din Romania. N...

Petre Guran este un istoric, teolog, cercetator, cadru didactic, dar s...

Nascut la 14 februarie 1963, la Bucuresti, ca fiu al poetului A. E. B...

Afiseaza

Cristian Badilita s-a nascut la 27 martie 1968, in orasul Saveni din judetul Botosani, unde a locuit pana la varsta de 14 ani. Apoi s-a stabilit la Botosani, urmand liceul August Treboniu Laurian, sectia matematica-fizica.

Debutul literar a fost in revista Ateneu, suplimentul Caiete botosanene, cu poeme, in 1984. Al doilea debut, tot cu poezie, a avut loc in revista ieseana Cronica, in 1986. Dupa experienta traumatizanta a serviciului militar, relatata in Nodul gordian, a urmat doi ani cursurile Facultatii de litere din Bucuresti, sectia romana-franceza, avandu-i ca mentori pe Cornel Mihai Ionescu, Florea Fugaru, Ioan Panzaru si Pan M. Vizirescu, ultimul supravietuitor de marca al revistei Gandirea.

Incepand cu anul 1990 Cristina Badilita se transfera la sectia de limbi clasice, unde-l va intalni pe remarcabilul Petru Cretia. Prietenia lor s-a concretizat intr-o scoala de vara la Ipotesti si intr-un volum despre Apocalipsa lui Ioan.

Intre 1991-1992 Cristina Badilita studiaza teologia la Seminario Conciliar din Madrid, unde-i are ca profesori pe patrologul Juan Ayan Calvo si pe fenomenologul religiei Juan Martin Velasco, a carui Introducere in fenomenologia religiei, a tradus-o si publicat-o la editura Polirom.

Ulterior, Cristian Badilita a predat limba si literatura greaca veche la universitatea din Timisoara, pentru ca in 1995, sa se mute in Franta, impreuna cu sotia lui, Smaranda Badilita, specialista in Philon din Alexandria.

Cristian Badilita e doctor in istoria crestinismului antic al Universitatii Paris IV Sorbona cu teza Les Metamorphoses de l’Antichrist chez les Peres de l’Eglise, pentru care a primit calificativul summa cum laude. Din juriu care a asistat la sustinerea tezei sale, au facut parte: Monique Alexandre, Jean-Noel Guinot, Jean-Claude Fredouille, Enrico Norelli si Olivier Munnich. Totodata, aceasta lucrare a primit premiul Solomon Reinach al Asociatiei Elenistilor din Franta.

Tot in Occident, Cristian Badilita s-a specializat in literatura patristica greaca si latina, facand parte si din grupul de traducatori ai Bibliei de la Alexandria sub coordonarea lui Marguerite Harl.

In anul 2001 Cristian Badilita a inceput o colaborare cu New Europe College din Bucuresti, organizand doua colocvii internationale despre Ioan Casian si despre actualitatea Parintilor Bisericii. A organizat un al treilea colocviu international, despre patristica si ecumenism, in cadrul Universitatii din Constanta. Cele trei volume, ca si teza de doctorat, au aparut la editura pariziana Beauchesne. Tot in cadrul Colegiului Noua Europa a coordonat (2003-2011), impreuna cu Francisca Baltaceanu si Monica Brosteanu, traducerea comentata a Septuagintei, proiect publicat in colaborare cu editura Polirom si Fundatia Anonimul. A coordonat prima editare stiintifica a Scrierilor lui Nicolae Steinhardt, aparute la editura Humanitas.

Actualmente, Cristian Badilita lucreaza la o traducere comentata a Noului Testament. A fost fellow al Institutului de cultura din Trento si al Wissenschaftkolleg zu Berlin. A participat la numeroase colocvii internationale, precum si la volume colective, reviste si dictionare internationale. Pe 22 decembrie 2009 a lansat revista electronica Oglindanet.

Dintre lucrarile sale amintim selectiv :

  • Fata frumoasa. Poeme de dragoste si amor, (editia a III-a, adaugita, Vremea, 2013).
  • Genialogii, (Vremea, 2013).
  • Fructele Absentei. Surasuri si exorcizari, (Vremea, 2012).
  • Jucati-va mai des cu focul, antologie alcatuita si prefatata de Alex. Stefanescu, (Grinta, 2012).
  • Si cerul s-a umplut de sfinti… Martiriul in Antichitatea crestina si in secolul XX, volum editat impreuna cu Emanuel Contac, (Curtea veche, 2012).
  • Evanghelia dupa Marcu, traducere inedita si comentariu, (Adevarul Holding, 2012).
  • Apocalipsa lui Ioan, traducere inedita si comentariu, (Adevarul Holding, 2012).
  • Septuaginta, vol. 1-6, (Polirom, 2011)
  • Degetul pe rana si alte dezintoxicari antipolitice, (Vremea, 2011);
  • Manual de anticristologie. Studii, dosar biblic, traduceri si comentarii (editia a II-a, Vremea, 2011);
  • Peisaj cu maimuta si inger. Zimti. Scrisori apocrife ale lui Archibald de la Cruz (Limes, 2011);
  • Patristique et oecumenisme. Themes, contextes, personnages (Beauchesne, 2010);
  • Serafita – Concert pentru harfa si ghilotina (Galaxia Gutenberg, 2010);
  • Cartea micilor erezii (Galaxia Gutenberg, 2010);
  • Asceza si copilarie – Vazutele si nevazutele la varsta copilariei ascetice (Curtea Veche, 2010);
  • Noul Testament – Evanghelia dupa Ioan, editie bilingva, volumul II (Curtea Veche, 2010);
  • Godul nordian (Galaxia Gutenberg, 2009);
  • Serafita – Concert pentru harfa si ghilotina (Curtea Veche, 2009);
  • Orthodoxie versus ortodoxie (Curtea Veche, 2009);
  • Noul Testament – Evanghelia dupa Matei, editie bilingva, volumul I (Curtea Veche, 2009);
  • Stiinta, dragoste, credinta – Convorbiri cu patrologi europeni (Curtea veche, 2008);
  • Noua studii biblice si patristice (Polirom, 2008);
  • Dumnezeu de la Mancha doarme cu tampla crapata pe umarul meu (Curtea veche, 2008);
  • Trei romane mistice ale Antichitatii – Iosif si Aseneth, Testamentul lui Iov, Testamentul lui Avraam (Editia a II-a revizuita, Curtea Veche, 2008);
  • Sacru si melancolie (ed. a II-a, Dacia, 2007);
  • Platonopolis sau impacarea cu filozofia (ed. a II-a, Curtea veche, 2007);
  • Singuratatea pasarii migratoare (Curtea veche, 2007);
  • Poeme pentru pasari si extraterestri (Curtea veche, 2007);
  • Evanghelii apocrife (ed. a IV-a, Polirom, 2007);
  • Patericul (ed. a III-a, Polirom, 2007);
  • Metamorfozele Anticristului la Parintii Bisericii, traducere de Teodora Ionita (Polirom, 2006);
  • Les Peres de l’Eglise dans le monde d’aujourd’hui (avec Charles Kannengiesser, Beauchesne, 2006);
  • Tentatia mizantropiei. Stromate (editia a II-a, Curtea veche, 2006);
  • Regele cu o harfa in maini (ed. a II-a, Curtea veche, 2006);
  • Degetul pe rana (Curtea veche, 2006);
  • Les metamorphoses de l’Antichrist chez les Peres de l’Eglise (Beauchesne, 2005);
  • Apocalips de buzunar (Curtea veche, 2005);
  • Duminica lui Arcimboldo (Brumar, 2004);
  • Nodul gordian (ed. a III-a, Curtea veche, 2004);
  • Vazutele si nevazutele (Curtea veche, 2004);
  • Sfantul Grigore de Nyssa – Viata Sfintei Macrina (Anastasi a, 2004);
  • Jean Cassien entre l’Orient et l’Occident (avec Attila Jakab, Beauchesne, 2003);
  • Nostalgia Europei. Volum in onoarea lui Al. Paleologu (Ed. Polirom, 2003)- in colaborare cu Tudorel Urian;
  • Despre iubirea absoluta. Comentariu la Prima Epistola a lui Ioan (Polirom, 2003);
  • Evagrie Ponticul, Tratatul practic. Gnosticul (editia a II-a, Polirom, 2003);
  • Manual de anticristologie (Polirom, 2002);
  • Mircea Eliade. Intalnirea cu sacrul (editia a II-a, Echinox, 2001);
  • Trei apocrife ale Vechiului Testament (Polirom, 2000);
  • Apocalipsa lui Pavel (Polirom, 1999) – in colaborare cu Smaranda Badilita
  • Manuel García Morente, Faptul extraordinar (Altarul Banatului, nn. 1-3/1999);
  • Calugarul si moartea (Polirom, 1998);
  • Apocalipsa lui Ioan in traditia iudaica si crestina (Humanitas, 1998) – in colaborare cu Petru Cretia;
  • Eliadiana (Polirom, 1997);
  • Alain de Libera, Mistica renana (Amarcord, Timisoara, 1997);
  • Socrate, omul (Humanitas, 1996);
  • Miturile lui Platon (Humanitas, 1996);
  • Bossuet, Sfantul Bernard de Clairvaux, Sfantul Francisc din Assisi si Sfanta Tereza din Avila (Amarcord, Timisoara, 1996);
  • Henri Lehman et alii, Civilizatiile precolumbiene. Aztecii. Mayasii. Incasii (Humanitas, 1994).
Data actualizarii: 13/10/2016