Informatii despre viata culturala romaneasca

Ord. dupa

Zilele Sculpturii București 2024 Unde Formele se Aliniază, Arta s...

MEŞTERUL MANOLE – OPERĂ ROCK în concert – premieră cu casa în...

Camerata Regală, ansamblu aflat sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sal...

Fundația Regală Margareta a României lansează selecția național...

Concertul Regal Caritabil - spectacol-eveniment al generozității și...

Muzicieni de excepție pe scena Ateneului Român, la Concertul Regal c...

Classics for Pleasure revine în Piața Mare din Sibiu, în perioada 1...

30 iunie – 2 iulie: acrobaţii aeriene, Spectacole pe apă, personaj...

O Magnum Mysterium - Concert de muzică sacră susținut de Corul Rega...

Festivalul Classics for Pleasure revine anul acesta în Piața Mare di...

Festivalul Classics for Pleasure revine anul acesta în Piața Mare di...

Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin” aniversea...

Expoziţia „Călătorie în lumea stampelor Meiji” se prelungeşte...

S-a lansat concursul național de compoziție ENCORE,  dedicat tineri...

Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti participă şi ...

Call for entries: Proiecte culturale pentru oraş pot fi înscrise pâ...

MISIUNE ISPITITOARE un spectacol de Liana Ceterchi Adaptare după c...

Pianistul Kirill Richter vine la București pentru un concert emoțion...

Identități – prima expoziție de arte vizuale și recital de muzic...

România are nevoie de artă! O nouă generație de 30 de muzicieni...

Două montări de anvergură ale Teatrului Naţional ”Mihai Eminescu...

Un spectacol modern bazat pe muzică clasică, oferit la Gala Tinere T...

Scriitorul algerian Habib Tengour este laureatul Premiului Benjamin Fo...

MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ lansează noul sezon expoziți...

Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti anunţă premiera spec...

Afiseaza
comentarii

În premieră la Sala Pictura a Teatrului Naţional I.L. Caragiale, pe 22 şi 27 octombrie 2022, de la ora 20.00, Cei drepţi de Albert Camus, una dintre montările actualei stagiuni aşteptate cu un viu interes. O întâlnire artistică incitantă, plasată sub semnul excelenţei artistice. Regia: Mihai Măniuţiu. În distribuţie: Marius Manole, Raluca Aprodu, Marius Bodochi, Mirela Oprișor, Maia Morgenstern, Ciprian Nicula. Decorul: Adrian Damian, costumele: Luiza Enescu. Muzica: Mihai Dobre.

Pusă în scenă în decembrie 1949, la Teatrul Hébertot în regia lui Paul Œttly, această piesă aparține celui de al doilea ciclu al operelor lui Camus, cel al Revoltei. Aspră, tensionată și profund lirică, ea traduce dorința lui de a crea o veritabilă tragedie modernă, din convingerea că era epoca potrivită pentru așa ceva, se arată într-un studiu camusian . „În plin război rece, Camus reflectează asupra problematicii violenței pe care o abordează prin prisma conștiinței intelectuale și morale. Antagonismul celor două noțiuni pozitive, dragostea de viață în toată plenitudinea ei și justiția socială, i se părea pe atunci esențial”, potrivit Eugène Kouchkine, de la Societatea de studii camusiene.

Interesat de figurile revoluţionarilor ruşi de la 1905, numiţi de el într-un eseu „asasinii delicaţi”, Albert Camus nu pregetă în a-şi declara admiraţia pentru aceştia în cartea Omul revoltat, apoi şi prin această piesă. „Scriind despre violență și crimă, am încercat să definesc limita la care crima trebuie să se oprească. Exemplul lui Kaliaiev și al camarazilor săi m-a făcut să conchid că nu poți ucide decât cu condiția de a muri tu însuți, că nimeni nu are dreptul să atenteze la existența unei ființe fără să accepte imediat propria dispariție”. Impresionat de moartea eroică a tinerilor revoluționari ruși, se documentează intens. Rechizitoriile condamnaţilor la moarte şi cartea de memorii a celebrului terorist Boris Savinkov îi furnizează subiectul și personajele. E sedus de „exigența lor personală”, care îi îndemna la teroare, și de „paradoxurile” lor. „Necesară și totodată impardonabilă, așa le apărea crima” – iată formula prin care autorul își prezintă eroii piesei.

Deopotrivă morală, lirică și politică, această piesă a lui Camus se impune în sensibilitatea contemporană ca o operă memorabilă, prin nota sa unică și vie. Bazată pe contradicţii, de gândire şi de acţiune, Cei drepţi continuă să suscite întrebări despre viaţă şi moarte. Considerată o istorie a „suicidului superior” şi „o tragedie a inteligenţei”, piesa incită la dezbatere, provocându-ne să vedem, încă o dată, că… istoria se repetă.

Următoarea reprezentaţie este programată pentru data de 9 noiembrie.

Foto: Marius Donici


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close