Informatii despre viata culturala romaneasca

Ord. dupa

Zilele Sculpturii București 2024 Unde Formele se Aliniază, Arta s...

MEŞTERUL MANOLE – OPERĂ ROCK în concert – premieră cu casa în...

Camerata Regală, ansamblu aflat sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sal...

Fundația Regală Margareta a României lansează selecția național...

Concertul Regal Caritabil - spectacol-eveniment al generozității și...

Muzicieni de excepție pe scena Ateneului Român, la Concertul Regal c...

Classics for Pleasure revine în Piața Mare din Sibiu, în perioada 1...

30 iunie – 2 iulie: acrobaţii aeriene, Spectacole pe apă, personaj...

O Magnum Mysterium - Concert de muzică sacră susținut de Corul Rega...

Festivalul Classics for Pleasure revine anul acesta în Piața Mare di...

Festivalul Classics for Pleasure revine anul acesta în Piața Mare di...

Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin” aniversea...

Expoziţia „Călătorie în lumea stampelor Meiji” se prelungeşte...

S-a lansat concursul național de compoziție ENCORE,  dedicat tineri...

Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti participă şi ...

Call for entries: Proiecte culturale pentru oraş pot fi înscrise pâ...

MISIUNE ISPITITOARE un spectacol de Liana Ceterchi Adaptare după c...

Pianistul Kirill Richter vine la București pentru un concert emoțion...

Identități – prima expoziție de arte vizuale și recital de muzic...

România are nevoie de artă! O nouă generație de 30 de muzicieni...

Două montări de anvergură ale Teatrului Naţional ”Mihai Eminescu...

Un spectacol modern bazat pe muzică clasică, oferit la Gala Tinere T...

Scriitorul algerian Habib Tengour este laureatul Premiului Benjamin Fo...

MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ CONTEMPORANĂ lansează noul sezon expoziți...

Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti anunţă premiera spec...

Afiseaza
comentarii

Drama istorică Viforul de Barbu Ştefănescu Delavrancea, în regia lui Alexandru Dabija, cu Marius Manole în rolul lui Ştefăniţă Vodă va avea premiera în zilele de 6 şi 13 martie, de la ora 19.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional “I.L. Caragiale” din Bucureşti.

În Viforul, Alexandru Dabija răstoarnă discursul istoric și încărcătura sa mitologică, și face o „cronică” a vremurilor despre  jocurile de putere, slăbiciunea și nesiguranța statului, despre cum binele și răul ajung să se uzurpe reciproc. Spectacolul e o provocare directă de a privi istoria cu luciditate, dincolo de înfățișarea dramei nevroticului Ștefăniță ‒ imaginea unui prezent deplorabil în raport cu trecutul aureolat ‒ și a blestematei sale domnii. Așezat de partea unui raisonneur discret, subtil ironic, regizorul observă imperfecțiunile care au măcinat mentalitățile și societățile în căutarea identității. Viforul lui Dabija e o zicere cu tâlc despre starea nației.

Cu un aer viu şi dezinhibat, detaşat de tipicul montărilor tradiţionale, noul spectacol esenţializează drama, iar decorul, redus la câteva elemente scenografice, lasă un spaţiu generos de desfăşurare personajelor şi jocului actoricesc.

În rolul unuia dintre cei mai tineri şi mai controversaţi domnitori ai Ţărilor române, regizorul l-a văzut pe Marius Manole, îndrăgit de public datorită personajelor sensibile şi luminoase pe care le-a întruchipat. Oferindu-i-se o adevărată provocare, Marius Manole crede că acest rol nu seamănă cu nimic din ce a făcut până acum.

Despre Ştefăniţă Vodă cronicile vremii consemnează că a urcat pe tron la o vârstă foarte fragedă (11 ani). După împlinirea vârstei când ar fi putut prelua efectiv puterea, se lovește de lentoarea decizională a celor mai vârstnici din Sfatul țării.  Nerăbdător să devină mai vestit ca înaintașii săi, declanșează urgia împotriva oponenților. După victorie însă, ca în dramele romantice, îi vine rândul la pedeapsă și viața îi este curmată  la numai 21 de ani.

Una dintre cele mai sângeroase pagini din istoria Moldovei este privită de Delavrancea în cheie shakespeariană, drama concentrându-se pe jocurile de culise, pe motivaţii ascunse, preponderent de natură personală, cu răsturnări de situaţie spectaculoase. Spre deosebire de bunicul său, Ştefan cel Mare, cu care nu mai contenesc să-l compare cei din jur, adâncindu-i şi complexele şi frustrările, Ştefăniţă nesocoteşte sfaturile boierilor cu experiență, se înconjoară de petrecăreţi de vârsta lui, iar  palatul domnesc ajunge să semene cu o cârciumă. Conflictul dintre generaţii se încarcă de tragism atunci când, vanitos din fire şi dominat de ambiţii despotice, Ştefăniţă decide să-i elimine pe oponenţii săi din Sfatul ţării, ori pe mai tinerii viteji. Încâlcite îi sunt şi iţele vieţii sentimentale, iar sfârşitul i se va trage de aici. În momentul în care decide să asculte de înţeleptele sfaturi ale soţiei, Doamna Tana, coborâtoare din neamul Basarabilor, simţindu-se răspunzătoare pentru binele ţării, aceasta decide să curme şirul nelegiurilor comise de Ștefăniță.

În distribuţia spectacolului, alături de Marius Manole, alte nume cunoscute ale trupei TNB, precum și mai tineri colegi. Ana Ciontea, Afrodita Androne, Ilona Brezoianu, Alexandra Sălceanu, Rodica Ionescu, Dorin Andone, Dragoș Ionescu, Marius Rizea, Alexandru Voicu, Emilian Mârnea, Mihai Calotă, Eduard Adam, George Piștereanu, Ionuț Toader, Mihai Munteniță vă așteaptă la premieră. Coregrafia este condusă de Florin Fieroiu.

Alexandru Dabija, regizorul spectacolului, semnează și scenografia și concepția video.  Acesta este cel de-al 4-lea spectacol pe care regizorul Alexandru Dabija îl montează la TNB, după Un duelDouă loturi şi Recviem.

Cadrul istoric al celei de-a doua piese ce alcătuieşte, împreună cu Apus de soare şi Luceafărul, binecunoscuta Trilogie a Moldovei, este completat cu texte din Dimitrie Cantemir, Ion Neculce și „Fiziologul” (carte populară).

În Anul Centenar, când se împlinesc și o sută de ani de la moartea scriitorului Barbu Ștefănescu Delavrancea, unul din cei mai importanți militanți pentru unitatea politică a românilor,  Teatrul Național din București vă propune o nouă abordare a piesei ce vedea luminile rampei în urmă cu 108 ani pe scena impozantului așezământ de cultură situat în vecinătatea Palatului Telefoanelor, primul sediu al Naționalului bucureștean.

În luna martie, noul spectacol de la Sala Atelier a TNB va avea 4 reprezentații care sunt deja sold-out: 4, 6, 13 și 24 martie. Vă așteptăm la Viforul!


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close