Barbierul din Sevilla
(Il Barbiere di Siviglia)
Gioachino Rossini
Libretul Cesare Sterbini, dupa o piesa de Pierre Beaumarchais
Durata 3h 15 min Pauze 1
Limba italiana Supratitrat romana Premiera 10 noiembrie 2016
Premiera mondiala 20 februarie 1816 (cu titlul Almaviva, ossia L’inutile precauzione), Teatro Argentina din Roma
Dirijor Marcello Mottadelli – Italia
Regia, scenografia, miscare scenica, lighting design Matteo Mazzoni – Italia
Video Fabio Massimo Iaquone, Luca Attilii – Italia
Coregrafia Andrea Gavriliu
Maestri de cor Stelian Olariu, Daniel Jinga
Asistenti de regie Irina Furdui, Cristina Cotescu
Sinopsis
Actul I
Tabloul I. O piateta langa casa doctorului Bartolo, in zori. Contele Almaviva, indragostit de Rosina, aflata sub tutela doctorului, pandeste pe la ferestre, acompaniat de un grup de muzicieni condusi de Fiorello. El dedica tinerei o serenada, apoi ii plateste pe muzicanti indemnandu-i sa se retraga. Ramas singur, asteapta sa vada efectul serenadei, dar apropierea cuiva il obliga sa se ascunda. Noul sosit nu este altul decat Figaro, barbier vestit pentru iscusinta sa in afaceri, intrigi si mesaje de dragoste, fost angajat al contelui. Almaviva il recunoaste si, afland ca Figaro este barbierul lui Bartolo, ii cere ajutorul. Amandoi planuiesc sa patrunda in casa doctorului, care isi pazeste strasnic protejata, in speranta de a se casatori cu ea si astfel de a-si insusi zestrea. Principalul sau ajutor in acest plan este intrigantul Don Basilio, un asa-zis profesor de canto. Pentru o clipa, Rosina apare la balcon, de unde lasa sa-i cada, inainte de a fi trasa inapoi de Bartolo, o mica scrisoare prin care intreaba cine este frumosul necunoscut care ii canta serenade. Raspunsul lui Almaviva este tot un cantec, in care contele se prezinta sub numele de Lindoro, un student sarac. Planul lui Figaro de a intra in casa este simplu: Almaviva, imbracat in soldat, va cere incartiruire in casa lui Bartolo, incercand apoi sa-i vorbeasca Rosinei.
Tabloul al II-lea. O incapere in casa doctorului Bartolo. Rosina, singura, se gandeste la tanarul indragostit. O intrerup Bartolo si Basilio, care discuta despre sosirea lui Almaviva si pericolul pe care il reprezinta acesta pentru nunta demult planuita dintre doctor si Rosina. Cinic, Basilio ii descrie doctorului cum poate fi distrusa reputatia lui Almaviva in fata Rosinei. Impreuna, cei doi pleaca sa pregateasca contractul de casatorie. In casa intra Figaro, care cauta sa o convinga pe Rosina de sentimentele lui Lindoro, cerandu-i o scrisoare. Dar Rosina are deja pregatit un bilet de amor. Bartolo se reintoarce, din dorinta de a afla ce fel de hartie a pierdut Rosina dimineata, in balcon. Neacceptand scuze si explicatii, o mustra intr-un mod despotic. Isi face aparitia Almaviva, imbracat in militar si prefacandu-se beat. Bartolo se opune insa cu vehementa incartiruirii lui Almaviva si se creeaza un scandal general, in care sunt implicati, pe rand, toti cei din casa, prin urmare si Figaro, Don Basilio si Berta. In vacarmul starnit de cearta lor soseste politia care vrea sa-l aresteze pe Almaviva. Acesta ii arata insa sefului politiei inelul sau de conte si scapa nepedepsit. Toti cei prezenti sunt surprinsi de cele intamplate.
Actul al II-lea
O incapere in casa doctorului Bartolo. In timp ce Bartolo se framanta, comentand intamplarile, Almaviva reapare, de data aceasta costumat in profesor de muzica. El minte ca a fost trimis de Don Basilio care, bolnav fiind, l-a rugat sa tina lectia de canto cu Rosina. Ca sa-l convinga pe Bartolo ca este de incredere, ii incredinteaza biletul Rosinei catre Almaviva, sfatuindu-l sa-i explice fetei ca este din partea unei alte femei catre conte. Incepe lectia de canto si, in timp ce doctorul motaie, tinerii schimba cuvinte de dragoste, iar Figaro, in timp ce-l barbiereste pe Bartolo, reuseste sa-i fure cheia de la usa balconului. Intrarea neasteptata a lui Don Basilio este pe cale sa determine o catastrofa, pericol evitat de Almaviva, care il mituieste sa taca.
Bartolo il trimite pe Don Basilio dupa notar, hotarat sa incheie mai repede contractul de nunta. Bartolo afla ca Rosina vrea sa fuga cu iubitul ei, asa ca se pune in garda pentru a incerca sa-i impiedice. Rosina afla in sfarsit ca iubitul ei de dimineata, Lindoro, si contele Almaviva sunt aceeasi persoana. Cei doi, impreuna cu Figaro, se indreapta spre balcon pentru a fugi, dar nu mai gasesc scara. Impreuna cu un notar, soseste Don Basilio si, conform caracterului sau, accepta, contra cost, sa devina martorul casatoriei contelui cu Rosina. Apare intr-un final si Bartolo, care primeste vestea casatoriei, dar si zestrea Rosinei, oferita generos de bogatul conte Almaviva.
Referinte
Sala Mare a Operei Nationale Bucuresti este principalul spatiu de concert, cu un prestigiu deosebit nu numai la nivel local, ci national. In Sala Mare au loc in mod constant spectacolele Operei Natio...